I början av året röstade invånarna i Paris för att tredubbla parkeringsavgifterna för suv:ar. Det är något Stockholm borde inspireras av, menar Centerpartiet.

– Vi vill driva på för att man ska kunna differentiera både parkeringsavgifter och trängselskatter efter vikt, storlek och bränsle, säger Markus Berensson (C), ledamot i trafiknämnden.

Inte anpassa staden

Skälen han anger är flera. Förutom större utsläpp har de en negativ påverkan på trafiksäkerheten – för alla som inte själva sitter i dem.

Visst kan du köra en sådan här i stan – men det kan komma att kosta mer.

Visst kan du köra en sådan här i stan – men det kan komma att kosta mer.

– De är tyngre och högre, så om man blir påkörd träffar det högre upp. Det blir ett slags race, om alla har en suv känns det tryggare att även själv ha en.

Ett annat problem handlar om utrymmet i stadsmiljön.

– I Storbritannien konstaterade man att 150 nya bilmodeller inte längre får plats i parkeringsrutorna. Då kan man välja att göra rutorna större, men man behöver inte anpassa staden för detta. Vi anser att om du har en monster-suv som inte får plats inom rutan ska du betala för två p-platser.

Från 1950-talet

I en skrivelse till trafiknämnden med rubriken "Större bilar leder till större problem" hänvisar partiet till studier som visar att de nytillverkade bilarna i Europa i snitt blir en centimeter bredare per år. Tjänstemännen på trafikkontoret konstaterar dock att Stockholms stad inte kan införa olika taxor för olika fordon med nuvarande lagstiftning.

– Sveriges parkeringslagstiftning är från 1950-talet, den är inte anpassad för dagens samhälle. Dessutom borde kommunerna ha mer att säga till om när det gäller parkeringsfrågor, och vi jobbar inom partiet med att väcka den här frågan på nationell nivå.

Den 26 september ska Centerpartiets skrivelse tas upp på trafiknämnden.