Utställningen berättar om krigets och konstens rörelser och den brutala striden om religion och makt där nästan alla europeiska stater var indragna. Samtidigt färdades konst och dyrbara föremål under trettio års tid över Europa.

– Vi vill lyfta fram en ny aspekt på det trettioåriga kriget som vi tror få har reflekterat över – nämligen hur det påverkade både konsten och konstnärerna. Dess förflyttningar över Europa under kriget har kommit att påverka vårt gemensamma europeiska kulturarv, säger Malin Grundberg, museichef på Livrustkammaren.

Malin Grundberg, museichef vid Livrustkammaren.

Malin Grundberg, museichef vid Livrustkammaren.

Jens Mohr

Ett exempel är hovmålaren David Klöcker Ehrenstrahl, som anlitades i Tyskland i slutet av trettioåriga kriget, men som sedan kom att stanna i Sverige där han kallats den svenska målarkonstens fader, förklarar intendenten Sofia Nestor.

Gåvor och statussymboler

För första gången presenteras föremål från Livrustkammaren, Historiska museet och Skoklosters slott tillsammans. 

Rustningar, vapen, konstverk och krigsbyten visas, varav många blev till gåvor och statussymboler för furstar och kungligheter. 

Kungens blodiga skjorta

Utställningen ger också en inblick i Gustav II Adolfs roll i kriget. Till skillnad från många andra härskare ledde han själv sina trupper i strid. Kungens segertåg fick ett abrupt slut vid Lützen 1632, där han stupade.

Bland de föremål som visas finns Gustav II Adolfs blodiga skjorta från slagfältet, hans värja, ryttarrustning, älghudskyller och plundringstavla.