Marja-Leena Larsson är född 1946, därför kallar hon sin rullator för Pontiac 46.

– Killarna hade Pontiac när jag var ung. Man kunde känna sig stolt om man fick åka med, säger hon.

Nu gör hennes Pontiac tyvärr att hon måste ta hissarna vid Munkhättevägen – som sällan funkar.

Nu ska de dessutom stängas av i flera veckor. Vilket gör det besvärligt för de med barnvagnar och rullatorer som fortfarande måste ta sig till och från centrumområdet eller pendeltågen.

Marja-Leena Larsson flyttade till sin lägenhet längs Munkhättevägen för det centrala läget skull. Allt man behöver finns i Tumba centrum, resonerar hon. Men sedan förberedelserna för den tillfälliga bussterminalen i Tumba drog i gång har det varit komplicerat för henne att ta sig över järnvägsspåren. Hissarna funkar sällan, menar hon.

– Jag handlar hellre i Hallunda för att slippa hissen. Jag vet inte vad det är för förbannelse över hissarna här i Tumba, säger hon.

Marja-Leena Larsson, 78, upplever att man blir isolerad på den här sidan av järnvägen när hissarna inte funkar.

Marja-Leena Larsson, 78, upplever att man blir isolerad på den här sidan av järnvägen när hissarna inte funkar.

Albin Tingstedt

Hon berättar om ett tillfälle då hissen från Munkhättevägen upp mot gångbron inte fungerade, och hon blev stående. Alternativet hade varit att ta rullatorn under ena armen och grabba tag i ledstången med den andra upp för ett tjugotal trappsteg.

En hjälpsam, ung kille blev hennes räddning. Oftast brukar det vara de som hjälper henne och det är hon otroligt tacksam över.

– Men varje gång man ger sig ut är det en chansning. Man kan aldrig vara säker på att hissarna funkar och då får man förlita sig på att de jättetrevliga unga killarna hjälper mig.

Ledsagare under vissa tider

Botkyrka kommun är medvetna om att hissarna inte håller en pålitlig standard, och vilken sits det kan sätta kommuninvånarna i.

En lösning under renoveringen är att ha tre ledsagare stationerade vid hissen mellan gångbron och stationsentrén måndag till fredag mellan klockan 6.30 och 18.30. De ska hjälpa de som kommer med barnvagn, rullator eller rullstol upp eller ned för trapporna.

Övriga tider då?

– I nuläget har vi inte beslutat om vi ska erbjuda det senare på kvällen eller på helgerna. Frågan lever, men det får vi besluta efter eventuella behov, säger Lennart Agén, presschef på kommunen.

När den första hissen är färdigrenoverad är det den andra hissens tur, den från gångbron och ned på norra sidan av Munkhättevägen.

– Då ser vi till att det är enkelt och säkert att komma över Munkhättevägen för den som söker sig till hissen, säger han.

Förslaget: Rullstolsramp

Marja-Leena Larsson hoppas att det ska bli bättre efter kommunens hissrenoveringar, men är tveksam till kommunens lösning med ledsagare under begränsade tider.

Hon hade hellre velat se räfflade rullstolsramper i trapporna på både den norra och södra sidan av Munkhättevägen. Då kan man ta sig upp ifall hissarna inte funkar och inga ledsagare är på plats, resonerar hon.

– Det är bra fäste, det skulle vara jättebra om man hade något sådant.

Här tycker Marja-Leena Larsson att kommunen skulle kunna anlägga räfflade rullstolsramper. Så som de är nu glider man bara av, tycker hon.

Här tycker Marja-Leena Larsson att kommunen skulle kunna anlägga räfflade rullstolsramper. Så som de är nu glider man bara av, tycker hon.

Albin Tingstedt

Nu stängs parkeringen i Tumba – ny bussterminal tar form

Infartsparkeringen vid norra sida av Tumba station har stängts av för att ge plats åt en temporär bussterminal. Det är ett steg i förvandlingen av den gamla terminalen.

Nu är arbetet med att rusta upp bussterminalen i Tumba i gång. I måndags stängde kommunen av parkeringsplatserna på norra sidan stationen för att förbereda för en tillfällig bussterminal under tiden den ordinarie rustas upp.

Välkommet, men också lite otydligt. Det tycker Sarah som står och läser en informationsskylt som kommunen smällt upp på bussterminalen. Hon åker från bussterminalen varje dag.

– Det är på tiden att de organiserar den här bussterminalen, för på kvällarna när jag går här kan jag känna mig lite osäker. Då vill jag gärna ha en väninna i telefon om jag åker själv. Men som det ser ut här ska det bli ljusare, säger hon.

Sedan kommer hon att tänka på trappuppgången som är på andra sidan, där en hord av människor ska passera varje dag.

– Den är knas. På vintern flockas folk inomhus och det kommer bli trångt. Man kan ju gå på andra sidan, men det är värsta omvägen.

Lösningar på gång – oklart vad

Den som brukar ta den lite undanskymda trappan ned mot Munkhättevägen vet att den inte alltid är den fräschaste.

– Ändå städas trappan och hissarna städas varje dag, säger Lennart Agén, presschef vid Botkyrka kommun.

Men det räcker inte?

– Vi fortsätter med samma frekventa städning och vi är också på plats om något oväntat händer. Nya beslut kan tas när vi närmar oss dagen när den tillfälliga bussterminalen öppnar.

Hissarna ned mot Munkhättevägen är inte de mest pålitliga. Men kommunen lovar bättring, särskilt med tanke på att trycket på hissarna troligtvis ökar när den tillfälliga bussterminalen tas i bruk.

Hissen mellan Munkhättevägen och spårbyggnaden ska renoveras under veckan 44. Därefter ska hissen på andra sidan Munkhättevägen också renoveras.

– Vi jobbar på en lösning för rullatorer och barnvagnar i samband med reparation av hissen från Munkhättevägen upp till utomhusbron. När hissen mellan inomhus- och utomhusbron repareras kommer vi skapa en lösning som möjliggör att enkelt ta sig till gångbron, säger Lennart Agén.

Vad är det för lösning?

– Lösningen är under diskussion och än inte beslutad.

I början av nästa år stängs den nuvarande bussterminal och det är då den tillfälliga öppnar.

En ny infartsparkering öppnar senast den 1 november i korsningen Åvägen/Hans Stahles väg/Hågelbyleden. Det blir även infartsparkeringar längs Munkhättevägen.

I slutet av 2026 planerar kommunen kunna öppna ordinarie bussterminal igen.

Den är knas

Den nya bussterminalen och andra trafiklösningar

Den nya terminalen ska byggas där befintlig står i dag och ska ha bättre belysning, busskurer vid hållplatserna och fler sittplatser. Rulltrappor och hissar ska också bytas ut.

Tre bostadshus med 350 bostäder planeras på tomten söder om bussterminalen, där det tidigare var bostads- och butikslokaler.

Utöver moderniseringen av bussterminalen ska kommunen bygga en cirkulationsplats i korsningen Gröndalsvägen/Grödingevägen samt anlägga trafikljus i korsningen Gröndalsvägen/K P Arnoldssons väg. Båda trafikförändringarna planeras vara klara i slutet av 2026.

För att kompensera för de parkeringsplatser som tas i anspråk för att bygga den tillfälliga bussterminalen bygger kommunen en ny infartsparkering med 120 platser i korsningen Åvägen/Hans Stahles väg/Hågelbyleden. Den ska öppna senast 1 november i år. Parkeringsplatserna längs Munkhättevägen som tidigare var reserverade för kommunens anställda har också gjorts om till infartsparkeringar.

Under arbetet med den nya bussterminalen stänger kommunen av delar av Munkhättevägen. Trafiken leds i stället om via Tuna.

Källa: Botkyrka kommun

Det vore bra med en ny bussterminal, men det finns fortfarande många frågetecken när den tillfälliga öppnar. Det menar Sarah. Här tillsammans med sonen Rio.

Det vore bra med en ny bussterminal, men det finns fortfarande många frågetecken när den tillfälliga öppnar. Det menar Sarah. Här tillsammans med sonen Rio.

Angie Gray

Nu stängs parkeringen i Tumba – ny bussterminal tar form

Möts av ris och ros av Botkyrkaborna