Cyklingen skulle öka, bilåkandet minska.

Det var trafiknämndens mål när man inom loppet av några år klubbade byggena av de nya cykelbanorna längs Bromstensvägen i Spånga, en utbyggnad av det regionala nordsydliga cykelstråket Kungsängenstråket.

Omkörningar omöjliga

Det skulle bli enklare att cykla in mot Bromma och stan och 73 miljoners-investeringen som stod klar 2023 har inneburit att de breda körfälten behövt smalnats av.

Jan Weigle hävdar att bilköerna ökat på Bromstensvägen till följd av att cykelbanan byggts ut.

Jan Weigle hävdar att bilköerna ökat på Bromstensvägen till följd av att cykelbanan byggts ut.

Filip Magnusson

Omkörningar går inte längre att göra.

– Men det är väldigt ödsligt på cykelbanorna, säger Jan Weigle som bor vid centrum.

Vad staden än gjort i projektet har det också lett till starka reaktioner.

När man valde att bygga den första delen – cykelbanan längre söderut på Bromstensvägen – på östra sidan av vägen beskrevs trafikkontoret som tondövt.

Alla, bland annat de som kom ut från Sörgårdsvägen, Kälvesta och Järfälla, cyklade ju sedan tidigare på andra sidan längs Dagsverksvägen, hette det.

Få cyklister

Och kritiken har fortsatt.

Flera lokalbor har hört av sig till Mitt i samt skrivit i lokala Facebookgrupper att satsningen är felgjord av staden. När Mitt i är på plats vid de nya cykelbanorna stöter vi bara på enstaka cyklister.

– Det kan gå en timme innan du ser en cyklist på cykelbanan. Samtidigt har bilköerna ökat rejält, säger Jan Weigle.

Många väljer att gå mitt i vägen från studentbostäderna och nya Coop till Spånga station – nya gång- och cykelbanan har nämligen anlagts på andra sidan.

Många väljer att gå mitt i vägen från studentbostäderna och nya Coop till Spånga station – nya gång- och cykelbanan har nämligen anlagts på andra sidan.

Filip Magnusson

Vi står vid korsningen Sörgårdsvägen-Bromstensvägen och framför oss fylls bilar som ska ut på Bromstenvägen på i strid ström från Solhem.

– De som kör ned mot Bromma eller stan på vardagsmorgnarna får räkna med att komma för sent. Det tar tid att komma ut, det är smalt och ingen kan köra förbi längre, säger Jan Weigle.

Köer bildas på flera sätt

Det är inte lättare längre upp på Sörgårdsvägen.

De som vill svänga ut, och ta bron över mot Järva bidrar till ytterligare köer i området eftersom de bara kan köra ut vid en ledig lucka och stoppar bilar bakom.

Filip Magnusson

När nästa del av cykelbanan anlades, förbi Spånga station, förutsatte många att trafikkontoret skulle välja stationssidan.

Trots den ursprungliga kritiken finns förutom stationen i dag de nya studentbostäderna, nya Coop och nya tunneln till Bromstensstaden på östra sidan – men nya cykelvägen har byggts på andra sidan.

"Orkar inte sicksacka sig fram"

– Det är inte klokt att man inte löst detta bättre. Folk orkar inte med att sicksacka sig fram mellan rödljus över Bromstensvägen. Därför går folk rakt ute i körbanan i stället, säger Hans Hellström som också stannar till.

Köerna på Bromstensvägen har ökat efter gatuarbetena. Nyligen beslutades att hastighetsbegränsningarna på gatan skulle höjas.

Köerna på Bromstensvägen har ökat efter gatuarbetena. Nyligen beslutades att hastighetsbegränsningarna på gatan skulle höjas.

Filip Magnusson

Han var förr trafikplanerare på SL och har bott i Spånga hela sitt vuxna liv. Han nickar mot bussterminalen över gatan.

– Bussar fastnar i köerna och försenas nu. Alltså, det är en massa tokigheter i detta.

Enligt trafikkontoret har man varit tvungna att anlägga den norra delen av cykelbanan på västra sidan av Bromstensvägen eftersom regionen förväntas bygga ut Spånga stations bussterminal i framtiden på andra sidan.

Bilköerna på Sörgårdsvägen och Spångaviadukten har ökat, menar många Spångabor.

Bilköerna på Sörgårdsvägen och Spångaviadukten har ökat, menar många Spångabor.

Filip Magnusson

– De anslutande gång- och cykelvägarna norr och söder om Spånga station ligger också på den västra sidan, poängterar Malinda Flodman, pressansvarig på trafikkontoret.

Tror inte på ökad cykling i Spånga

Att korsningar med rödljus valts framför permanenta rondeller i korsningarna Sörgårdsvägen-Bromstensvägen och Bromstensvägen-Spångavägen har förvärrat situationen ytterligare, menar många.

– Det byggs nästan bostäder till förbannelse i Spånga, men det känns inte som att någon tänker på logistiken, säger Jan Weigle.

Bilköer på Sörgårdsvägen och Bromstensvägen har ökat, menar Spångabor – samtidigt använder få cyklister nya cykelbanan.

Bilköer på Sörgårdsvägen och Bromstensvägen har ökat, menar Spångabor – samtidigt använder få cyklister nya cykelbanan.

Filip Magnusson

Vi frågar en kvinnlig cyklist som inte vill ha sitt namn i tidningen varför hon tror det är så ödsligt på cykelbanan.

– Jadu, varför skulle en massa folk från Spånga, Järva och Jakobsberg plötsligt börja cykla till stan när pendeltåget finns. Det är ett feltänk från staden.

Men du cyklar?
– Jag cyklar för jag vill det. Men som de flesta vill jag cykla på "insidan" av Spånga, inte längs Bromstensvägen eller stationen. De flesta vill cykla längs Dagsverksvägen och sedan upp genom Spånga.

Nya cykelbanan i Spånga används inte speciellt mycket.

Nya cykelbanan i Spånga används inte speciellt mycket.

Filip Magnusson

Alla nya rödljus har blivit ett ytterligare problem för trafikanterna, menar folk på gatan.

– Cykelbanorna har blivit jättebra, jag tycker de används en del. Däremot har bilköerna definitivt ökat genom avsmalningarna. Det är ett problem, säger Spångabon Lena Jonsson utanför Coop.

Lena Jonsson från Spånga tycker att cykelbanorna används. "Men man ser att avsmalningen på Bromstensvägen gjort att bilköerna ökar."

Lena Jonsson från Spånga tycker att cykelbanorna används. "Men man ser att avsmalningen på Bromstensvägen gjort att bilköerna ökar."

Filip Magnusson

Att trafikkontoret valde att bygga cykelbanan längre ned på Bromstensvägen på östra sidan var på grund av alla nya bostäder på samma sida, enligt Malinda Flodman.

– Men även på grund av intilliggande Bromstensstaden. Cykelvägen ansluter också till den nya passagen under järnvägen.

Används cykelbanorna så mycket som ni önskat?

– Vi har inga aktuella mätningar på sträckan, säger Malinda Flodman.