Efter tio år med Keolis ska nu busstrafiken i Söderort, Huddinge och Botkyrka tas över av konkurrenten Nobina. Skiftet sker den 19 januari. Det betyder nya tjänster och ändrade arbetsvillkor för bussförarna på totalt 71 linjer.
Nisse Sjöblom, huvudskyddsombud för bussförarna vid Nybodadedepån, har gått igenom tjänsteplaneringen. Han är mycket kritisk.
– För att vinna upphandlingen har Nobina tänjt på gränserna och vi förlorar flera av de förbättringar i arbetsmiljön som vi förhandlat fram det senaste decenniet, säger Nisse Sjöblom.
Bland annat har tiden som bussförarna behöver jobba mellan kisspauserna ökat med upp till en halvtimme, genom att Nobina räknar arbetstiden annorlunda än företrädaren.
Många är äldre
– Istället för maximalt 2,5 timmar kan det nu vara upp till 3 timmar innan man kan gå på toa. Det är en enormt stor skillnad. Många av oss är äldre och har svårt att vänta så länge, säger Nisse Sjöblom.
En annan försämring är att många fler av körningarna startar och slutar på olika platser, vilket gör att bussförarna behöver lägga mer av sin fritid för att ta sig tillbaka till utgångspunkten.
– I tidigare avtal fick vi betalt för SL-resor i sådana fall. Nu får vi betala resorna ur egen ficka, säger Nisse Sjöblom.
De krympta marginalerna gör att förseningar riskerar sprida sig som en dominoeffekt, enligt facket.
Petter Beckman
Men den förändring som främst kommer att drabba resenärerna och stjälpa hela upplägget, menar han, är att tidsmarginalerna mellan de olika körningarna har krympts ner till några få minuter, vilket ökar risken för förseningar.
Ger en dominoeffekt
– Det handlar om tiden du har mellan att du kommer fram till en ändhållplats till att du ska köra iväg igen, ofta med en annan buss. Det räcker med att en linje blir lite försenad så får du en dominoeffekt som sprider sig till ett antal andra linjer.
Nisse Sjöblom understryker att hans kritik inte riktar sig mot Nobina, utan mot logiken bakom upphandlingarna.
– Det är inte Nobinas fel, de spelar enligt reglerna. Men de har lagt ett bud som är alldeles för lågt och det är vi som får betala med vår hälsa och vår arbetsmiljö, säger han.
"Behöver vara ödmjuka"
David Erixon, presschef på Nobina, medger att det kan finnas utmaningar i att starta upp i ett nytt avtal.
– Vi börjar med ett vitt papper och behöver vara väldigt ödmjuka. Om vi upptäcker att vår plan inte stämmer med verkligheten, då kommer vi självklart att göra justeringar. Det är oerhört viktigt för oss att resenärerna får en punktlig trafik och att våra medarbetare har rimliga arbetsvillkor, säger David Erixon.
David Erixon, kommunikationschef på Nobina, är öppen för att göra justeringar.
Johan Töpel
Samtidigt tycker han inte att kritiken är helt rättvisande. Andelen scheman som har mer än 2,5 timmar mellan toapauserna är mycket liten, menar han.
– Vi följer kollektivavtalet till punkt och pricka när det gäller arbetstid, pauser och reseersättning. Om det är så att man tidigare har haft andra, lokala uppgörelser så är det inget jag har någon inblick i, säger David Erixon.
Tycker det är tråkigt
Trafikförvaltningen, som har gjort upphandlingen, kommenterar via sin pressavdelning:
– Vi kan inte och får inte styra över hur anbudsgivarna räknar på sina anbud. Men vi kräver att man ska följa alla gällande lagar, inklusive arbetsmiljölagen. Sen tycker vi förstås att det är tråkigt om de anställda är missnöjda med sin arbetsgivare, säger Claes Keisu, pressansvarig.