I entrén till Willys förstår man att något är speciellt med handelsplatsen i Sköndal. På samtliga dörrar sitter gula varnande skyltar: Glöm inte p-skivan. Samma budskap ropas ut via högtalare i butiken varje kvart.

Varför dessa varningar? Skarpnäcksbon Lasse Brodén har förklaringen, som han sammanfattar i ett ord: P-terror.

– P-vakterna står och lurpassar och väntar in att stressade kunder ska råka sätta p-skivan fel. Det känns som ett sätt för fastighetsägaren att tjäna pengar, säger han.

Två gånger har han fått böter här. Senast för några veckor sedan, då hans digitala p-skiva visade fel med en minut.

– Jag kan ta en bot på 900 kronor om jag står trafikfarligt eller på handikapplats, inte för detta. Men p-vakten var helt oresonlig. Hon sa: ”Min chef har sagt till mig att vi alltid ska lappa även om det bara är en minut.”.

Lasse Brodén överklagade men fick inte rätt. Han hörde också av sig till fastighetsägaren SCHJ Sköndal.

– Jag skrev att jag kommer att sluta handla här. Man känner sig inte välkommen, säger han.

Willys i Sköndal varnar sina kunder för p-böter med hjälp av skyltar och utrop.

Willys i Sköndal varnar sina kunder för p-böter med hjälp av skyltar och utrop.

Mattias Kamgren

Butikschef: ”Negativ påverkan”

Även Willys butikschef Jimmy Engelmark har vänt sig till fastighetsägaren. Efter många negativa reaktioner från kunder, har han påtalat att parkeringsbevakningen måste ske på ett korrekt sätt.

”Vi har löpande kontakt med hyresvärden om detta, men tyvärr har det inte lett till tillräckligt stora förändringar. Som det är nu är vår bedömning att parkeringsbolagets hantering har en negativ påverkan på handelsplatsen”, skriver han i mejl till Mitt i.

När Mitt i tar upp frågan i Facebookgruppen Sköndalsbor väller kommentarerna in. ”Häxjakt”, och ”sjukaste parkeringen i Stockholm” lyder två omdömen.

”Det tar nog längre tid att få en p-bot om man parkerar framför porten till en brandstation”, skriver en medlem.

Johannes Löfgren tar en bild av p-skivan innan han går in och handlar.

Johannes Löfgren tar en bild av p-skivan innan han går in och handlar.

Mattias Kamgren

Fotograferar p-skivan

På parkeringen träffar Mitt i på Johannes och Helena Löfgren från Tallkrogen. De har nyligen börjat handla här, men vet redan att man får passa sig.

– Jag skulle just fotografera min p-skiva så vi har bevis om något händer. Det verkar vara väldigt tät bevakning, säger Johannes Löfgren.

Vid lunchtid är det trångt på parkeringen. En vakt från Europark rör sig raskt och målmedvetet mellan raderna av bilar.

Mitt i:s reporter får en kort pratstund, och nämner parkeringens dåliga rykte. Vakten tar kritiken med ro.

– Vi försöker inte lappa så många som möjligt. Vi har månadslön, folk tror vi får provision, säger hen.

”Försöker bara göra vårt jobb”

Att p-vakter ofta är på plats just här är dock inget hen förnekar.

– Det är mycket aktivitet här. Om kunder parkerar på personalplatserna har de som jobbar här ingenstans att stå. Det är markägarna som bestämmer hur ofta vi ska vara här. Vi försöker bara göra vårt jobb.

Christopher Taube från fastighetsägaren SCHJ Sköndal poängterar att det är kundernas ansvar att följa de regler som gäller.

– Det enda kravet vi har är att man ska ha p-skiva. Har man ingen skiva får man stå tio minuter innan man får böter, då har man gott om tid på sig att gå in och hämta en skiva, säger han till Mitt i.

Christopher Taube från fastighetsägaren SCHJ Sköndal till höger i bild, i samband med att handelsplatsen byggdes.

Christopher Taube från fastighetsägaren SCHJ Sköndal till höger i bild, i samband med att handelsplatsen byggdes.

Claudio Britos

Uppdraget: Fyra gånger per dag

Enligt Christopher Taube har det periodvis förekommit extra bevakning på parkeringen. Men även att bevakningen tillfälligt tagits bort, då parkeringsvakterna upplevts som för nitiska.

Nu gäller ordinarie bevakning. Det innebär enligt Christopher Taube att parkeringsbolaget ska vara på plats fyra gånger per dag.

Hur tänker du kring att kunder inte vill handla här?

– Det är tråkigt om folk känner så. Vi vill att kunderna ska komma tillbaka. Men vi har ett begränsat antal platser och det blir lätt fullt.

Lasse Brodén tycker att handelsplatsen kan lära av Farsta centrum.

Lasse Brodén tycker att handelsplatsen kan lära av Farsta centrum.

Mattias Kamgren

”Gör som i Farsta”

Lasse Brodén tyckar att handelsplatsen borde ta efter Farsta centrum. Där registrerar en kamera när man kommer och åker. Står man längre än två timmar får man betala extra per halvtimme – men betydligt mindre än vad en p-bot går på.

– Gör som Farsta centrum och sätt upp kameror. Då har man inget problem längre, säger Lasse Brodén.