JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

TV-klipp och nyheter

Lyssnar på kritiken – Nolltaxan blir kvar

Stockholms idrottsföreningar får ha kvar nolltaxan även under icke-säsong. Genrebild.

Stockholms idrottsföreningar får ha kvar nolltaxan även under icke-säsong. Genrebild.

Angie Gray

20230926113722
20230926113722
2023-09-26
11:37
2023-09-26 11:37

Förvaltningens förslag om att skippa nolltaxan för barn och ungdomar under icke-säsong skapade stor oro bland Stockholms idrottsföreningar. En oro som nämnden nu lyssnar till.

I mitten av september stod det klart att idrottsförvaltningen ville riva upp beslutet om nolltaxa för barn och unga året runt.

Ett hårt slag mot stadens idrottsföreningar.

Men nu står det klart att en enig majoritet i idrottsnämnden går emot förvaltningen och låter nolltaxan vara kvar.

– Vi har tittat närmare på förslaget och ser att det skulle innebära försämrade förutsättningar för föreningslivet, säger idrottsnämndens ordförande Johan Heinonen (S) som också understyker att föreningarna inte fått tid på sig att förbereda sig.

Uppfyllde inte syftet

Nolltaxan året runt infördes först under pandemin, men blev permanent i budgeten för 2022, med förbehållet att man skulle följa upp för att säkerställa att den uppfyllde syftet.

Efter drygt ett år anser alltså förvaltningen att syftet, att fler barn och unga skulle börja idrotta, inte uppfylls.

I förvaltningens egna uträkningar ökade antalet bokade timmar på konstgräsplaner under 2022 med över 500 procent. Vidare skriver man att antalet bokade timmar på konstgräsplan och i fotbollshall ökat från 11 000 timmar 2019, till 52 000 timmar 2022.

Nolltaxan för idrottsklubbarna kan ryka

Under pandemin införde staden nolltaxa för barn och unga året runt. Nu vill förvaltningen att man ska återgå till de gamla taxorna.

Nolltaxa hela året för barn och unga i stadens anläggningar infördes under pandemin, men blev permanent den 1 januari 2022.

Anledningen då var att man ville få fler unga att fortsätta idrotta och att tröskeln in i idrotten skulle vara så låg som möjligt.

Beslutet hejades på av dåvarande opposition, vilka nu sitter i majoritet.

Nu byter man fot: Till idrottsnämndens möte i slutet av september lägger förvaltningen ett förslag om höjda taxor. Bland annat vill man alltså slopa den nyligen införda nolltaxan året runt, och börja ta betalt igen under det som kallas icke-säsong, oktober till mars.

Information som Stockholms föreningsliv blev varse först nu.

Stor skillnad

På Karlbergs BK märktes nolltaxan tydligt, eftersom man kunnat hålla igång träningen året runt utan att det kostat mer.

– Vi har lyckats behålla många fler tack vare att vi kunnat hålla igång utan den här kostnaden, säger klubbchef Pontus Granström och fortsätter:

– Det är sent och förändrar hela budgetarbetet för oss. Vi har heller inte fått veta hur mycket taxorna höjs ännu, säger Pontus Granström.

Barn och unga betalar priset

Men oavsett hur mycket de höjs är han klar över konsekvenserna.

– Det kommer ju bli en avgiftshöjning för barn och unga. Inte bara våra, utan över hela Stockholm.

Han har full förståelse för att man måste höja priserna med tanke på inflationen. Men han ställer sig frågande till varför man vill ta bort nolltaxan för icke-säsong. Den extra kostnaden menar han kan vara skillnaden som göra att man väljer att sluta. Vilket kan få konsekvenser inte bara för den enskilde, utan för hela samhället.

– Idrott är ett jätteeffektivt sätt att hålla ungdomar borta från kriminalitet och stök på helger. 

Mitt i söker idrottsnämndens ordförande för en kommentar.

Det kommer ju drabba utövarna. Inte bara våra, utan över hela Stockholm

Det föreslår förvaltningen

Att taxorna vid hyra av idrottsanläggning under icke-säsong återgår till ordningen som var innan pandemin. Dock med förändringen att taxan månaderna i direkt anslutning till säsong sänks för barn och unga i jämförelse med 2019.

Att hyran för anläggningar för evenemang höjs.

Att planhyrorna höjs. 

Källa: Stockholms stad

Nolltaxan ryker för idrottsklubbarna – och hyrorna kan höjas

Oro att fler slutar: "Idrott är ett jätteeffektivt sätt att hålla ungdomar borta från kriminalitet"

– Det är en lättnad, verkligen. Det känns som att de faktiskt lyssnat på föreningarna.

Pontus Granström är klubbchef för Karlbergs BK och starkt kritisk till förslaget.

Pontus Granström är klubbchef för Karlbergs BK och starkt kritisk till förslaget.

Privat

Stor lättnad

Att politikerna nu går emot förvaltningen och låter nolltaxan vara kvar betyder mycket, menar Pontus Granström som är klubbchef för Karlbergs BK, som inte håller med förvaltningen om att nolltaxan inte uppfyllt syftet.

– Det är en lättnad, verkligen. Det känns som att politikerna faktiskt lyssnat på föreningarna.

Hur påverkar beslutet er?

– Nu behöver vi inte höja avgiften lika mycket. Sen blir det också enklare att behålla så många utövare som möjligt, så länge som möjligt. Kontinuitet över året minskar bortfallet och det är också väldigt bra. Vi kan hålla fler i idrott.

KlaraB Orreteg
08-550 550 68

Senaste nyheterna

"Det är fortfarande väldigt nytt", säger Skarpatorpsskolans Josefin Isleyen vid frukosten som är framställd för eleverna.

"Det är fortfarande väldigt nytt", säger Skarpatorpsskolans Josefin Isleyen vid frukosten som är framställd för eleverna.

Anders Björklund

Ingen rusning till linje 17:s första skolfrukost

Nyheter

Startade i februari ✔ "Vi kommer fortsätta"

Solna har planerat för 1400 bostäder utmed rälsen i hus som kan byggstarta tidigast 2042. Kommunstyrelsens ordförande Sara Kukka-Salam (S) rasar mot hur projektet är skött – "inte seriöst" – och nu får förseningen fler konsekvenser.

Solna har planerat för 1400 bostäder utmed rälsen i hus som kan byggstarta tidigast 2042. Kommunstyrelsens ordförande Sara Kukka-Salam (S) rasar mot hur projektet är skött – "inte seriöst" – och nu får förseningen fler konsekvenser.

Mostphotos/Mikael Andersson

Byggherrar drar sig ur kraftigt försenade Mälarbanan

Nyheter

Skanska, Humlegården och Fabege backar ✔ Det händer nu ✔ Kukka-Salam (S) starkt kritisk: "Inte seriöst skött"

Etta.

Etta.

Mikael Andersson

7-årige John fäller allt motstånd

Nyheter

Redan mästare i jiu-jitsu ✔ Planen: "Jag vill bli bäst i världen"

Byggherrar drar sig ur kraftigt försenade Mälarbanan

Solna har planerat för 1400 bostäder utmed rälsen i hus som kan byggstarta tidigast 2042. Kommunstyrelsens ordförande Sara Kukka-Salam (S) rasar mot hur projektet är skött – "inte seriöst" – och nu får förseningen fler konsekvenser.

Solna har planerat för 1400 bostäder utmed rälsen i hus som kan byggstarta tidigast 2042. Kommunstyrelsens ordförande Sara Kukka-Salam (S) rasar mot hur projektet är skött – "inte seriöst" – och nu får förseningen fler konsekvenser.

Mostphotos/Mikael Andersson

20250315093722
20250314105155
2025-03-15
09:37

Utbyggnaden av Mälarbanan genom Solna har kraftigt försenats – och nu drar sig byggarna ur.

Till råga på det måste Solna betala för bakslaget.

Mälarbanan ska byggas ut från två till fyra spår mellan Tomteboda och Ekensbergsvägen, ett komplext bygge där tågen växelvis leds på markspår, i tunnel och tråg.

Utmed de nya spåren i Solna planeras för 1 400 bostäder och 85 000 kvadratmeter kontor.

Men alltihop har försenats kraftigt, nu nämns 2042, som tidigast, kunna vara året då rälsen är färdig och husen kan byggstarta. Men det kan dröja till 2045.

I Solna byggs spåren delvis in i en enorm kapsel där en parkgata förläggs. På båda sidor om spåren byggs bostäder. Frågan är när, och av vem.

I Solna byggs spåren delvis in i en enorm kapsel där en parkgata förläggs. På båda sidor om spåren byggs bostäder. Frågan är när, och av vem.

AIX Arkitekter

Förseningen får nu ytterligare konsekvenser.

Samtliga tre exploatörer, Skanska, Fabege och Humlegården, som Solna stad haft principöverenskommelser och detaljplanerat med sedan 2021, drar sig ur projektet på grund av förseningarna.

– Det är svårt för byggföretagen att ha en så lång tidshorisont, konstaterar kommunstyrelsens ordförande Sara Kukka-Salam (S).

"Inte seriöst"

Kritiken riktas åt annat håll.

– Regeringen och Trafikverket har sjabblat bort Solnas näringsliv genom att prioritera ned projektet och försena Mälarbanan med sexton år. Jag tycker inte det är seriöst skött. Det försenar Solnas och hela stockholmsregionens utveckling.

Är du orolig för att det blir svårt att hitta andra som vill bygga?

– Nej. Det som är planerat och förberett kommer att bli av. Det är ett jätteattraktivt område och ett efterlängtat projekt där vi bygger bort barriärer i stadsmiljön. När vi närmar oss byggstart kommer det finnas flera aktörer som vill bygga.

Regeringen och Trafikverket har sjabblat bort Solnas näringsliv genom att prioritera ned projektet och försena Mälarbanan med sexton år.

Hon säger att Skanska, Fabege och Humlegården kan bli aktuella på nytt. Att de valt att inte förlänga principavtalen med staden betyder att de avsagt sig exklusiviteten till att exploatera och planera ihop med staden.

Sara Kukka-Salam (S) är trots beskedet inte oroad inför att hitta byggherrar till marken utmed Mälarbanans framtida räls.

Sara Kukka-Salam (S) är trots beskedet inte oroad inför att hitta byggherrar till marken utmed Mälarbanans framtida räls.

Mikael Andersson

Splittar notan

Byggföretagen och Solna ska nu splitta notan för detaljplanearbetet jämnt mellan sig. Det betyder cirka 3,4 miljoner kronor för Solna, en kostnad som annars byggherrarna skulle tagit. Men det handlar inte om någon förgäveskostnad för staden, säger Sara Kukka-Salam.

– Det har lagts ned mycket tid och pengar, men vi kommer att använda materialet och utredningarna behövde göras ändå.

Mälarbanans spår byggs ut mellan Tomteboda i Solna och Kallhäll i Järfälla.

Mälarbanans spår byggs ut mellan Tomteboda i Solna och Kallhäll i Järfälla.

Mostphotos

Även Trafikverket beklagar förseningarna.

– Det är allt annat än önskvärt läge, säger Erik Lundman, projektchef för Mälarbanan.

Förseningarna förklaras främst av projektets komplexitet, Trafikverket och kommunerna missbedömde tidsåtgången och underskattade svårigheten att få alla nödvändiga tillstånd på plats, menar han.

Som exempel krävdes 25 dispenser bara för att få plats med spår och tunnel i stadsmiljön, säger Erik Lundman, som inte känner igen bilden av att Mälarbanan skulle ha prioriterats ned – tvärtom.

– Det är ett riksintresse för infrastrukturen, det finns inget som är högre på agendan. 

Så byggs spåren ut i Solna

Vad? Mälarbanan byggs ut från två till fyra spår. En ny pendeltågsstation är tänkt att anläggas intill Huvudstagatan.

Hur? Mellan Ekensbergsvägen och Frösundaleden förläggs järnvägen i så kallade tråg. På sträckan Frösundaleden-korsningen Nybodagatan/Ankdammsgatan omsluts spåren av en 25 meter bred och åtta meter hög kapsel i marknivå.

När? Efter en lång byggpaus återupptas de fysiska arbetena under 2026. Tidsplanen är nu färdiga spår 2042-2045.

Källa: Trafikverket, Solna stad

AnnaWachenfeldt
08-550 551 51