Göteborg
En snabb scrollning i Hemnet-appen räcker för att konstatera: Det är ovanligt glest mellan bostadsannonserna.
Nog för att inflationen bromsat in marknaden, men det är inte hela sanningen bakom dippen på svenskarnas tidigare så självklara bostadssajt. För samtidigt kan grannhuset plötsligt ha sålts utan minsta tillstymmelse till annonsering utåt.
Något håller på att ändras i sättet vi köper och säljer bostäder och mäklarnas avvaktande inställning till att annonsera på Hemnet är en utveckling som pågått under flera år. Istället växer andra uppsamlingssajter så som Booli och Boneo.
Sven-Erik Kristensen, Bjurfors.
Bjurfors
Stigande annonspriser
Redan 2021 visade en enkätundersökning från Fastighetsbyrån att en tredjedel (31 procent) av de 426 mäklare som deltog svarade att över 20 procent av de förmedlade objekten säljs utanför Hemnet, något som Svenska dagbladet tidigare skrivit om.
Enligt Sven-Erik Kristensen, vd på Bjurfors i Göteborg, handlar det om en kombination av Hemnets stadigt stigande annonspriser och att mäklare i allt högre utsträckning istället hittar spekulanterna genom de egna nätverken.
– Hemnet luggar en vanlig villakund på mellan 8 000 och 10 000 kronor för en annonsplats. Kan man då istället hitta köpare via spekulantregistret eller på andra sätt, då väljer man att inte gå ut på Hemnet.
Osäkerhet bidrar
Han menar att när en bostad läggs ut på Hemnet så går det att anta att den varit ute i många kanaler innan, utan att ha fått napp på en köpare.
– Hemnet är sista stationen. Sitter man och väntar på att det ska dyka upp något där, då är du redan steget efter.
Han menar också att osäkerheten på bostadsmarknaden bidragit till att många säljare inte vill betala tusentals kronor för en annons när man inte är säker på att få sålt.
Alexandra Jönsson, Fastighetsbyrån.
Fastighetsbyrån
"Hemnet är bra"
Alexandra Jönsson, fastighetsmäklare på Fastighetsbyrån, delar bilden av att man ur en ekonomisk aspekt gärna prövar andra vägar först.
Däremot anser hon att Hemnet fortfarande är en bra plattform att synas på.
– Teknologin har ju gått framåt så det finns fler sätt att nå spekulanterna på. Vi mäklare har ju stora kontaktnät och spekulantregister som vi vänder oss till. En del säljare föredrar även att bostadsaffären genomförs mer diskret utan offentlig annonsering.
"Jobbigare för kunden"
Som hon ser det startade utvecklingen för ungefär tio år sedan när många mäklare gick ut och skapade egna på gång-tjänster.
– Där gör vi ganska många affärer utanför extern annonsering.
Som ny spekulant, hur skapar man sig en första överblick av utbudet nu när alla bostäder inte länge finns samlade?
– Gå med i de olika mäklarfirmornas spekulantregister. Det har blivit jobbigare för kunden. Hemnet var den största plattformen länge, men nu har monopolet utmanats.
Sven-Erik Kristensen menar också att uppsamlingssidor som exempelvis Booli, som bolånebanken SBAB står bakom och Boneo, som ägs av bland andra Bjurfors och Skandiamäklarna och Mäklarhuset, ger en bra överblick.