För att få till det 800 kilometer långa regionala cykelvägnätet måste kommunerna, Trafikverket och Region Stockholm lägga på ett kol. Det handlar om sammanhängande vägar kors och tvärs i regionen – sammanlagt lika långa som halva Sverige.
Regionens mål är att fördubbla antalet resor som görs med cykel från 10 till 20 procent till 2030.
Nu har kommunerna och Trafikverket skrivit under en så kallad intentionsförklaring, som innebär att de tar på sig att fixa ett sammanhängande vägnät, bygga vissa sträckor, utreda särskilda övergångar och bredda vägar.
– Jag uppfattar att vi brutit ny mark. Oftast bygger man utifrån den egna kommunens behov, och det brukar gå för långsamt, säger regionrådet Gustav Hemming (C).
Saknas mest i söder
Han har själv provcyklat det norra stråket mellan Norrtull och Sollentuna, tänkt att gå på längs E4 och vika av vid Kista. Stora delar av stråket är redan i fullgod standard.
Det är framför allt den södra sträckan mellan Liljeholmen och Botkyrka som måste förbättras.
– Förbannelsen är att en kommun bygger en jättebra cykelväg medan en annan prioriterar en annan väg, då får man dåliga stråk.
I avtalet tar kommunerna på sig att bygga ut stråken ”så långt som möjligt”.
– Skulle till exempel Huddinge kommun plötsligt få för sig att det inte är prioriterat att få till ett cykelstråk mellan Liljeholmen och Botkyrka kan vi inte dra dem inför domstol. Det här är snarare ett sätt för att koordinera oss och öka sannolikheten att komma i mål.
Som det är i dag finns glapp på många ställen där cyklisterna får ge sig ut i trafiken. Än så länge är det bara runt 200 kilometer som har full standard och det kommer att vara svårt att nå målet på 800 till 2030, tror Gustav Hemming.
Är hurtbullarna
– Men har vi inte ens nästan nått i mål med det måste man se det som ett misslyckande.
– Sverige är ett land med folkhälsa på tillbakagång. Vi rör oss alldeles för lite och varje generation rör sig mindre. Kan vi få fler att välja cykeln kommer färre söka sig till sjukhus för hjärt- och kärlsjukdomar. Det har danskarna gjort. Vi tror att vi är hurtbullarna i Norden, men vi är faktiskt soffpotatisarna.
Stockholm kan få 80 mil cykelvägar
Breda och säkra cykelvägar ska få fler att välja cykeln när de ska någonstans. Nu är det upp till Trafikverket och kommunerna att förverkliga de stolta cykelplanerna.
Om 800 kilometer regionalt cykelvägnät ska bli verklighet till 2030 vill det till att det blir verkstad runt om i länet.
Det är i alla fall Region Stockholms förhoppning efter den regionala cykelförhandling som nu hållits, med kommuner, cykelorganisationer och Trafikverket.
Enligt regionens cykelplan ska 20 procent av alla resor göras med cykel, dubbelt så stor andel som i dag.
– Nu försöker vi gasa, men det lär bli svårt att få till ett cykelvägnät med full standard till 2030, men det ska åtminstone gå att ta sig in till stan på bra cykelvägar till dess, säger regionrådet Gustav Hemming (C).
17 mil ännu så länge
Ännu så länge är det bara 170 kilometer som har full standard, vad gäller bredd och säkerhet.
Cykelförhandlingen är en start för överenskommelser, till exempel kring viktiga stråk över kommungränser. Som det är nu blir det glapp på många ställen där cyklisterna får ge sig ut i trafiken.
– Men det är inte bara "missing links" som är viktiga, utan även att de stråk där man kan ta sig hela vägen in till stan håller god standard.
Vissa stråk utredda
Gustav Hemming vill inte peka ut vilka områden som bör prioriteras, men regionen har gjort stråkstudier där det är utrett vad som behöver göras, som till exempel Kungsängenstråket och Västerhaningestråket, berättar han.
En stötesten är pengarna. Det är väghållarna, Trafikverket och kommunerna, som ska bygga och finansiera cykelvägnätet. Till viss del kan finansiering ske via regionens länsplan.
Många kan cykla till jobbet
Nästan 70 procent av länets förvärvsarbetande skulle kunna cykla till arbetet inom 30 minuter om det fanns ett heltäckande cykelvägnät.
Med nuvarande infrastruktur skulle 50 procent kunna cykla till arbetet inom 30 minuter.
Källa: Regionens cykelkansli