– Centralenområdet är ett av Göteborgs mest spännande utvecklingsområden. Västlänken och andra infrastrukturförbättringar gör det inte bara enklare att ta sig hit, utan skapar en välkomnande entré till staden, säger Per-Anders Käll, programledare för Centralenområdet på exploateringsförvaltningen i en kommentar.
På sikt ska området verka som en knutpunkt för kollektivtrafik och vara en naturlig förlängning av Göteborgs centrum.
Om sisådär 20 år ska 2 000 bostäder och 19 000 arbetsplatser, butiker och restauranger stå redo för såväl göteborgare som resenärer från kranskommunerna.
LÄS ÄVEN: Lägesrapport: Så går arbetet på Västlänkens station Centralen
Sedan i somras pågår bygget av den nya stationsbyggnaden som ska bli ett av Västlänkens stop. Grannbyggnaden, kontorshuset Park Central har också börjat ta form.
Grand Central på g.
Magnus Johansson
Nyligen leddes även större ledningsarbeten och andra förberedande arbeten för nya gator, torg och en ny park.
– För vår del innebär det ett intensivt arbete med att få alla funktioner på plats till Västlänken öppnar. Vi bygger ett finmaskigt gatunät, med få barriärer och tydliga stråk som gör det enkelt att komma vidare till andra delar av staden och vattnet, säger Hamid Irany, projektledare utbyggnad allmän plats, exploateringsförvaltningen.
Grönområde. Framför Park Central ska en kilformad park anläggas – Bergslagsparken.
Sweco
Grön boulevard
En trädkantad boulevard som ska gå genom stationsområdet har också börjat anläggas.
– Med tiden kommer boulevarden att sträcka sig förbi Nordstans entré mot älven och vidare mot Packhusplatsen. Den blir en huvudpassage för framför allt gående, cyklister och kollektivtrafik.
Det pågående arbetet påverkar Göteborgs trafikanter i området.
– Vi behöver göra återkommande omledningar av trafiken, framför allt för biltrafiken som kommer behöva köra lite andra vägar, men även till viss del för gående och cyklister, säger Hamid Irany.