Nacka kommun har tagit ställning för Ukraina sedan Ryssland inledde sitt anfallskrig den 24 februari förra året.
”Det finns ingen tvekan om att vi till 100 procent står på Ukrainas sida. Vi har hissat Ukrainas flagga varje dag sedan Ryssland inledde sitt anfallskrig och vi var väl först ut i Stockholms län med att erbjuda ukrainska flyktingar svenskundervisning”, skriver kommunalrådet Mats Gerdau i ett mejl till Mitt i.
Efter att Ukraina svartlistade det amerikanska företaget Mondelez som äger den svenska chokladtillverkaren Marabou har flera företag som SAS och SJ valt att bojkotta. Danderyds kommun gör detsamma.
”Gärna bojkotta”
”Jag tycker att det är bra om konsumenter använder sin konsumentmakt till att trycka på företag i en riktning man tycker är önskvärd. Kommunen är en stor konsument och handlar upp mycket till skolor, förskolor och äldreboenden och även kommunen ska kunna använda sin konsumentmakt att visa var vi står. Jag skulle gärna vilja bojkotta hela Mondelezkoncernen, som är verksamma i Ryssland, och inte bara Marabou som varumärke. Vi undersöker vilka möjligheter vi har, både i form av ingångna avtal och vad upphandlingslagen säger”, skriver Mats Gerdau.
Han tycker att det är viktigt att ta avstånd.
”Hittills i år har kommunens verksamheter köpt in varor från Mondelez för 22 156 kronor, vilket i sig inte är så stora pengar sett till de stora matinköp som görs (hittills över 27 miljoner kronor). Men det är en viktig markering att visa att vi står på Ukrainas sida. Det finns andra liknande varor som man köpa i stället.”
Sverige-vd:n: Otroligt ledsen
Martina Flemström, vd Mondelez Sverige, lämnar en kommentar till bojkotten:
"Jag förstår till fullo de reaktioner som Mondelez Internationals beslut framkallar, men är å mina medarbetares vägnar otroligt ledsen för all den uppmärksamhet Marabou fått under de senaste veckorna. Det finns inte en enda medarbetare på Marabou som inte fördömer Rysslands krig mot Ukraina och inte önskar något hellre än att kriget ska ta slut omedelbart", skriver hon i ett uttalande.
Hon framhåller också att moderbolaget, Mondelez Internationals, närvaro i Ryssland inte är ett svenskt beslut.
"Men på Marabou är vi i ständig kontakt med vårt moderbolag i USA för att informera styrelse och ledning om debatten i Sverige. Jag hoppas att mina branschkollegor i motsvarande situation gör samma sak gentemot sina moderbolag", skriver hon.