Epans vara eller icke vara. En diskussion som pågått lika länge som a-traktorerna puttrat runt på vägarna.

På Mälaröarna blir de allt fler. Förra året fanns det 94 a-traktorer registrerade i kommunen, en ökning med 13 bilar sedan året innan. Så många har det inte funnits i kommunen sedan åtminstone 2009, vilket är det första året som myndigheten Trafikanalys har data från.

Men epaförarna behandlas inte alltid väl av andra bilister. Ett exempel på det var när 15 år gamla Natanael Weideskog blev omkörd av en buss på Ekerövägen ovanför Sandudden, på väg till skolan för ett par månader sedan.

– Jag hade haft bussen bakom mig ett litet tag och jag märkte att den stressade på. Sedan gjorde den omkörningen när det kom en mötande bil och jag fick bromsa in.

Natanael Weideskog filmade händelsen med sin bilkamera och delade videon på Facebook där en stor mängd stöd trillade in. I princip alla kommentarer prisade epaförarna på öarna, och Natanael Weideskogs hantering av trafikhändelsen.

Det kosta mycket pengar att ta epan i stället för bussen, och hade den fortfarande gått hade Natanael Weideskog inte åkt varje dag.

Det kosta mycket pengar att ta epan i stället för bussen, och hade den fortfarande gått hade Natanael Weideskog inte åkt varje dag.

Maja Johansson

Filmen nådde även VR Sverige, bolaget som kör buss på Mälaröarna.

Delat ansvar

Bussförare har samma skyldigheter och rättigheter som alla andra bilförare. Enligt Christer Ekelund, kommunikationschef på VR Sverige, är det ett delat ansvar mellan förarna och företaget. VR ska ge sina förare rätt förutsättningar, som säkra bussar och korrekt arbetstid.

– Men kör man osäkert eller skulle man bli stoppad av polisen, då är det man själv som bär ansvaret.

Om en anmälan kommer in mot en förare tas föraren in på ett första samtal.

– Det kan finnas påverkande faktorer utanför filmen så det är viktigt att lyssna på föraren, och att personen får berätta om händelsen.

Ett korrigerande samtal görs därefter och beroende på händelsen kan det leda till en formell varning.

– Om samma förare får flera varningar kan det ligga till grund för avstängning.

Folk kör om på dåliga ställen och blir jättearga så fort de ser mig.

Christer Ekelund, kommunikationschef på VR Sverige.

Christer Ekelund, kommunikationschef på VR Sverige.

Thomas Carlgren

Händelsen med bussen är långt ifrån den enda gången Natanael Weideskog har försatts i trafikfarliga situationer av andra förare. Första gången han körde höll han på att bli påkörd tre gånger.

– Det var epa-hets direkt. Folk kör om på dåliga ställen och blir jättearga så fort de ser mig.

Jobbar inte kvar

Enda anledningen till att han kör epa är för att bussen, efter SL:s förändringar i tidtabellen, inte längre går dit han bor de tider som passar skolan. Han berättar att det var läskigt i början, men att han nu har blivit van.

– Jag ser förarnas beteende redan i backspegeln och kan anpassa mig efter det.

Bland annat stannar han alltid och släpper förbi där han kan. Ibland tackar bilisterna honom genom att blinka med varningsblinkers, vilket han uppskattar.

Natanael Weideskog har en hälsning till alla vuxna bilförare på öarna:

Natanael Weideskog ska fortsätta filma när han är ute och kör för att kunna bevisa hur andra förare beter sig.

Natanael Weideskog ska fortsätta filma när han är ute och kör för att kunna bevisa hur andra förare beter sig.

Maja Johansson

– Man behöver inte ha så mycket hat, det är ändå ungdomar som kör.

Föraren som körde bussen i klippet jobbar inte kvar på VR Sverige, berättar Christer Ekelund.

– Det var en timanställd förare som vi inte längre anlitar. Vi har avslutat det samarbetet.