Årets album:
"Sköt er själva så sköter jag inte mitt", Joel Alme. Med sitt tredje album på svenska utforskar han åter sitt Göteborg ur minnen och mörka vrår.
"The piano chair", Klara Goliger. Majornatjejen hittar sitt eget uttryck bland sina influenser och imponerar med sitt debutalbum.
"If not now?", Chamber Music. Göteborgduon Martin Schaub och Henning Sernhede skapar en ny rymd utanför sina normala ramar inom West of Eden och Henning.
"Rainbow lights", Karl Vento. När han skapar musik utanför rollen som bland annat gitarrist i Anna von Hausswolffs band blir det vackert och starkt.
Årets konserter
Håkan Hellström – framför allt den fjärde av fyra – på Ullevi. Ingen kan som han skapa scenmagi. Duetterna med Miriam Bryant gick in i själ och hjärta.
Rammstein på Ullevi. Det är i förstone ingen konsert utan mer en show. En fullmatad, eldfängd sådan.
Nationalteatern på Liseberg. Bandets påstådda finalspelning blev en magnifik defilering i mål med laddade versioner av de klassiska låtarna.
Joel Alme på Konserthuset. Göteborgssonen på svenska och ur hemstadsperspektivet är rörande och starkt inte bara på platta utan också på scen.
Nick Cave på Way out West. Hur kan så mörk och dramatisk musik vara så underhållande och glädjerik…?
The Ark I Trädgårdsföreningen. Comeback som gav mersmak. Storslaget med stora gester, en kostym- och låtparad gav allt och lite till.
Årets föreställningar
”Hammer” på Göteborgsoperan. Maken till dansföreställning från första sekund till sista. Dansare som svämmade över scenen, ut i salongen och foajén.
”Ghost stories” på Gothenburg English Studio Theatre. Intensivt drama om det övernaturliga som med skräckblandad förtjusning bjöd på något extra.
”Vildanden” på Studion, Stadsteatern. Henrik Ibsens pjäs från 1884 kläddes i en inramning som från 40-, 50-talen som berörde 2022.
”Efter Fedra” på Hagateatern. Göteborgsskådisen Lisbeth Johansson fångade publiken med denna nyskrivna monolog om äldre kvinnor längtan efter ömhet.
Årets film
“Triangle of sadness”, Ruben Östlund. Kanske Göteborgsregissörens mest underhållande – och roande – film med ständiga överraskningseffekter.
Årets böcker
“Naturens drottning", Kire Nilsson. Majornaförfattaren som med sin debut utmanar Carl-Johan Vallgrens "Den vidunderliga kärlekens historia", som vackert berättad skröna.
“Kärlek på Svenska”, Marit Kapla. Efter succén med "Osebol" bjuder hon till ny starkt inkännande läsning.
”Rädd för sanningen”, Janne Josefsson och Mats Lerneby. "Uppdrag granskning"-Janne går i dramatisk klinch med sig själv och sin historia.
”I mästarnas skugga”, Tony Fischier. Den lysande debuten "Mannen som försvann" var ingen engångshändelse.
Årets sport
BK Häckens SM-guld. Att klubbens enträgna arbete år efter år har gett ett lönsamt resultat i form av herrarnas första SM-guld i fotboll.
Årets comeback
Livescenen. Att återigen, efter pandemin, få dela upplevelser med varandra.
Årets förlust
Cigarren. Under hösten stängdes favoritkaféet vid Järntorget.