Fler nyheter från ditt område – prenumerera på Mitt i:s nyhetsbrev Kvarteret!

2020–2021 breddades och byggdes en ny gång- och cykelväg längs Örbyleden, på en sträcka om 900 meter utmed Gubbängsfältet mellan Lingvägen och Nynäsvägen.

Mitt i skrev då om satsningen på så kallad ”grön asfalt” innehållande tallolja. Den skulle minska klimatavtrycket jämfört med vanlig asfalt.

Bild från våren 2021 och arbetet med den nya cykelvägen.

Bild från våren 2021 och arbetet med den nya cykelvägen.

Mattias Kamgren (arkivbild)

Först nu kommer trafikkontoret med sin slutredovisning av projektet. Det blev 65 procent dyrare än beräknat: 38 miljoner i stället för beräknade 23, räknat i 2017 års penningvärde då projektet planerades.

Det var inte den gröna asfalten som låg bakom fördyringen. Huvudorsak var enligt trafikkontoret att marken bestod av mer berg än väntat, som behövde sprängas bort.

Dessutom krävdes avstängningar på Örbyleden vilket kontoret inte heller hade räknat med. Detta fördröjde byggprocessen.

Bild från hösten 2021 när den nya cykelvägen var klar.

Bild från hösten 2021 när den nya cykelvägen var klar.

Mattias Kamgren (arkivbild)