En stund efter åtta och en jämn ström resenärer trillar ned i biljetthallen på Näckrosens t-bana.
Vid spärrarna ser somliga ut att vakna till lite, tittar sig förvirrat runt.
Mitt i är på plats första morgonen för pilotförsöket med spärrfri tunnelbana.
Oscar Skullman, som åker blåa varje dag mellan hemmet i Råsunda och jobbet i stan, har sett de nya biljettstolparna komma på plats och gör nu sin premiärblippning.
– Ett jättebra initiativ. Jag är hållbarhetsnörd och hoppas ju det blir ett incitament för fler att åka kollektivt, det får visa sig, säger Oscar.
Regionstyret menar att öppna spärrar gör att tunnelbanan upplevs som mer öppen.
Det tror Oscar kan stämma.
– Samtidigt så läste jag att man skulle sätta in fler kontrollanter, då tycker jag man tappar syftet lite.
Oscar Skullman, på väg till jobbet, är positiv till öppna spärrar. "Jag är hållbarhetsnörd och hoppas att det får fler att åka kollektivt".
Stefan Källstigen
Råsundabon Camila Akamine tar försöket med en axelryckning.
– Egentligen spelar det ingen roll. Man behöver ju ändå blippa appbiljetten.
Hon tror den största skillnaden är att fler fuskåker.
– Definitivt. Man ser redan folk som hoppar över spärrarna rätt ofta och nu blir det ju ännu lättare.
Enligt MTR-personal på stationen har morgonen "rullat på" utan större dramatik än viss förvirring.
Men de flesta känner igen stolparna från tvärbanan och har noterat skyltningen om pilotprojektet, berättar personalen.
Om folk plankar kan de inte svara på, eftersom de som passerar utan att blippa mycket väl kan ha biljett eller månadskort.
"Kan öka otryggheten"
En målgrupp som SL säger sig vilja underlätta för är resenärer med ekipage, som barnvagn.
Lina Rylander rullar tvååriga sonen Bill framför sig genom de öppna spärrarna.
– Man har ju ganska ofta bråttom och då kan det vara skönt att de hålls öppna.
Lina Rylander rullar sonen Bill i vagn. Smidigt med öppna spärrar, tycker hon, samtidigt som hon tror det kan leda till otrygghet nere på perrongen.
Stefan Källstigen
Hon ser dock en risk med upplägget.
– Jag har läst att det ska upplevas som tryggare och vänligare. Men jag tänker att fler kommer ta sig ned och hänga på perrongen vilket snarare kan öka otryggheten.
Piloten kan pågå uppåt ett år. Men om fuskåkandet skenar kan det brytas i förtid.
Biljettstolpe á la tvärbanan.
Stefan Källstigen
Senast SL testade spärrfritt vid Slussen 2004 slutade det i fiasko med sex miljoner kronor i intäktsbortfall.
Oppositionsregionrådet Kristoffer Tamsons (M) varnar för en repris i Näckrosen.
– Det var dumt, dyrt och dåligt då. Det är dumt, dyrt och dåligt nu. Att rädda bussar borde vara mer prioriterat, säger han.
Men trafikregionrådet Anton Fendert (MP) tror på bättre lycka denna gång, läget var ett annat 2004, menar han.
– På den tiden stämplade vi fortfarande remsor för att lösa biljett och hade olika zonbiljetter beroende på vart du skulle åka. Det är helt annan situation idag, där du enkelt köper biljett i app eller med betalkort och där samma biljett gäller överallt, säger han och fortsätter:
– Vi ser också att detta fungerar bra i andra delar av kollektivtrafiken, till exempel på tvärbanan.