De med vägarna förbi Vanadisplan har frågat sig varför övergångsställen har stängts av, vilket gjort att fotgängare känt sig tvingade ut i gatan. Men det stämmer inte, enligt trafikkontoret. Gångtrafikanter hänvisas till andra vägar för att ta sig runt, enligt Joakim Nord, kommunikatör.
– För att ta sig över rondellen går det bra att korsa Vanadisvägen via övergångsstället utanför pendeltågsentrén/Dalagatan eller att gå på delen av trottoaren längs husfasaden på båda sidor av gatan. Vi har spärrat av i allén i mitten av Vanadisvägen så där ska man inte gå. Det finns tydliga hänvisningar för gående på platsen, men man måste själv välja att använda de alternativa vägarna.
Byggarbetena vid Vanadisplan
Byggarbetena drog i gång efter sommaren med en budget på 35 miljoner kronor.
Bland annat ska övergångsstället i rondellen justeras och kopplas till den gröna promenaden istället för mot Hälsingegatan.
På Vanadisvägen ska:
• Gångvägen genom rondellen breddas och får ny riktning mot Vanadisvägen.
• Gångbanan längs Vanadisvägens norra sida breddas från tre till drygt fem meter.
• Parkering mot det centrala gröna stråket tas bort, de två körfälten flyttas närmare den gröna promenaden.
• Övergångstället vid entrén till pendeltågsstationen breddas.
• Nya skyltar med vägvisning sätts upp.
På Gävlegatan ska:
• Tillgängligheten förbättras genom ny beläggning i gångbanan längs hela gatan.
• Genomgående gångbanor över korsande gator byggas.
• Tvärgående stråk av smågatsten och avsnitt med asfalt i gångbanan ersätts med släta plattor och ränndalar byts ut.
• Träd får växtbäddar. Ett träd i mycket dåligt skick byts ut mot två nya i samma trädrad.
• Låga belysningsstolpar som begränsar gångbanans fria bredd tas bort. Belysningen som hänger med linor över gatan blir kvar.
• Nya sittmöbler ställs ut längs gatan.
Mot Paris
Planerna presenterades redan 2021. När staden godkände dem i december förra året motiverade Lars Strömgren (MP) det med att gångstråken behöver rustas upp och göras förutsägbara, tydliga och trygga.
Trafikborgarrådet menade att området kring Vanadisrondellen är underutnyttjat. Han hoppas att gatulivet tar fart när arbetena är klara nästa år. I bästa fall skulle det kunna föra tankarna söderut.
– Jag kan tänka mig att de på morgonen har bråttom till pendeln men på eftermiddagen kanske folk slår sig ner på vägen hem. Jag ser framför mig att det påminner lite om Place de la Bastille i Paris och ser fram emot att kunna sitta här i solen en fredag eftermiddag om några år, sade han till Mitt i inför godkännandet.