Prick 10.35 på tisdagen var det avgång med det nya tåget från Östra station. Med på resan mot Ormsta: Pressfolk, SL-folk, tågentusiaster och helt vanliga nyfikna resenärer.

– Vi gör det här som en släktfest, säger Täbybon Bodil Johansson som hade koll på att premiären var just idag.

– Senast det var nya tåg på Roslagsbanan var jag åtta år, berättar hon.

Med på resan var även sambon Roland Pool, barnen Sture och Svea, kompisen Nathalia, mormor Rakel och morfar Lennart, också de Täbybor.

Syskonen Sture och Svea och kompisen Nathalia trivdes på nya tåget.

Syskonen Sture och Svea och kompisen Nathalia trivdes på nya tåget.

Mikael Andersson

Tyst och mjukt

– Det är fantastiskt fint! säger Rakel.

Och visst är det skillnad. Det nya tåget är tystare och går mjukare än de gamla X10p-tågen från 1980-90-talet. 

– De är väldigt fint inuti, säger Sture, 10 år.

”Förarmiljön är mycket bättre än på de gamla tågen och det blir ett jättelyft för de resande”, säger lokföraren Robin Högberg.

”Förarmiljön är mycket bättre än på de gamla tågen och det blir ett jättelyft för de resande”, säger lokföraren Robin Högberg.

Mikael Andersson

Förutom att man kan gå genom alla tre vagnarna och de lägre och bredare dörrarna i mittvagnen har tågen även uttag så man kan ladda sin mobil.

Funkar det att ladda?

– Jajemen, säger Roland Pool.

Två tåg till på gång

Enligt Claes Keisu, presskommunikatör på Regions Stockholms trafikförvaltning finns ytterligare två X15p-tåg som kommer att sättas i trafik så småningom. Och ännu fler är på gång.

– Att den ursprungliga tidplanen blev försenad beror på att en stor del av alla tester måste göras här i Stockholm eftersom Roslagsbanan har en unik spårvidd. Men nu kommer det att gå snabbare.

Ny på Roslagsbanan: X15p.

Ny på Roslagsbanan: X15p.

Mikael Andersson

Tillsvidare kommer det nya X15p-tåget att trafikera Roslagsbanan alla grenar.

LÄS MER:

Här är Roslagsbanans många utmaningar