I Stockholms stads budget för 2023 fick trafiknämnden i uppdrag att ta ett helhetsgrepp på trafiksituationen kring Järvafältet, med främsta syfte att öka allmänhetens tillgång till platsen och samtidigt minimera biltrafiken.
Trafikkontoret identifierade därefter ett antal åtgärder – och nu sätts den första bollen i rullning för att förbättra situationen för fotgängare och cyklister.
Trafiknämnden har tagit ett inriktningsbeslut om att Krällingegränd och delar av Spånga kyrkväg, som ligger precis där Tensta möter Järvafältet, vid St1-macken och syrisk-ortodoxa kyrkan ungefär, ska göras om.
Här ska vägarna breddas med nya gångbanor, samtidigt som fler ordentliga övergångsställen kommer tillkomma, berättar trafikborgarråd Lars Strömgren (MP).
– När det här området byggdes på 70-talet separerade man gång- och bilvägar, ofta så att gångtrafikanter fick göra en lång omväg. Det har gjort att det i stället uppstått så kallade myrstigar, alltså att folk genar där det egentligen inte är tänkt att man ska gå. Det har gjort att det inte är tryggt och attraktivt att röra sig där, säger han.
Trafikborgarråd Lars Strömgren (MP).
Klara B Orreteg
Tryggare väg till badet
Många människor passerar området när de ska ta sig till Järvabadet som ligger precis i höjd med platsen, på andra sidan E18. Här ligger även den busshållplats som är närmsta station om man ska ta sig till Järvabadet kollektivt, vilket gör att många badsugna kommer med bussen hit.
– Vi vill ju uppmuntra folk att gå, cykla eller åka kollektivt till badet, men det är samtidigt generellt inte bra att komma med badtofflor och handduk och hamna mitt i en osäker trafiksituation, det blir varken tryggt eller attraktivt. I och med den här upprustningen hoppas vi att folk känner sig tryggare, samtidigt som fler kanske kommer välja bort bilen, säger Lars Strömgren.
Första i raden
Arbetat förväntas påbörjas under våren 2025, och vara klart till årsskiftet 2026 ungefär. Enligt Lars Strömgren kommer boende och trafiken på platsen inte påverkas alltför mycket under byggtidens gång.
– Störningarna blir hanterbara, framför allt eftersom det inte byggs på befintlig väg, utan att man tar av ytorna bredvid, säger han.
Upprustningen är första delen i en rad av flera stora insatser som ska göras på fältet, efter trafikkontorets förslag på åtgärder.
– Det här kom upp som en väldigt eftertraktad åtgärd när trafikkontoret gjorde sin inventering, därför väljer vi att lägga det här i snabbspår och göra det redan nu. Det större arbetet med trafiken på Järvafältet har gått på remiss till stadsdelen och kommer presenteras senare i höst. Det är viktigt och rolig att satsa i Järva nu, området byggdes på 70-talet och mycket måste fixas till, säger Lars Strömgren.