Ingen kan väl ha missat seriernas massiva framryckning de senaste 10-15 åren. I år, när Stockholms filmfestival fyller 35, släpps de in i ­finrummet på allvar och får till och med en egen sektion.

– Vi har sedan länge kunnat se regissörer röra sig växelvis mellan film- och serieformatet men på senare år har det varit väldigt hög frekvens av högkvalitativa och konstnärligt intressanta serier som är djärva i form och innehåll vilket vi vill belysa med den nya sektionen, säger Beatrice Karlsson, festivalgeneral.

– Alla serier som är med i sektionen i år är regisserade av etablerade filmregissörer och vi ser fram emot att ta det isolerade tv-tittandet till en gemensam bioupplevelse.

Totalt förhandsvisas fem svenska tv-serier som alla får premiär i rutan under november och december. Mest omtalad på förhand är Helikopterrånet om den spektakulära kuppen mot GS4:s depå i Västberga i södra Stockholm 2009 i regi av Daniel Espinosa och efter en bestseller av Jonas Bonnier. Där är biljetterna dessvärre redan slut.

Är det aktuellt med fler visningar?

– Vi är väldigt glada att publiken i en fullsatt Skandia tillsammans blir de första i världen att se Helikopter­rånet. Tyvärr kan vi inte lägga till några visningar.

Andra stora snackisar lär bli fildelningsdramat The Pirate Bay med bland andra Helena Bergström och Whisky on the Rocks om ubåtsintermezzot i den blekingska skärgården på 80-talet, där Rolf Lassgård porträtterar den dåvarande statsministern, Thorbjörn Fälldin.

Har du någon personlig favorit?

– Alla serierna erbjuder något eget, från retrodoftande krim i Slutet på sommaren, Hollywoodaction i Hellikopterrånet, spänning i Vargasommar, nutidshistoria i The Pirate Bay till hög underhållning – under ytan – i Whiskey on the Rocks, så det är helt omöjligt att välja.

Visar ni serierna i sin helhet?

– Vi visar de två-tre första avsnitten för att även ha utrymme för samtal med skaparna bakom dessa serier som kommer att närvara på visningarna, säger Beatrice Karlsson.