SL-resandet har fortfarande inte återhämtat sig efter Covid-19-pandemin och antalet påstigande har i flera år legat runt 85 procent av 2019 års nivåer.
Förra året syntes en svag lutning uppåt och 2024 landade på en tvåprocentig ökning för SL mot året innan. Men nu ser kurvan ut att vända nedåt igen.
I februari var det 52 000 färre påstigningar per dag jämfört med samma månad 2024, en nedgång med 2,1 procent. Minskningen ligger på buss- och pendeltågsresandet. För tunnelbana och lokalbanor var det fler som åkte än ett år tidigare.
Kristoffer Tamsons (M), oppositionsregionråd
Petter Beckman
"Skadat kollektivtrafiken"
Oppositionsregionrådet Kristoffer Tamsons (M) har sin tolkning klar:
Beror enbart på de stora nedskärningarna.
– Det är ett fatalt misslyckande och beror enbart på de stora nedskärningarna. Socialdemokraterna och Miljöpartiet har skadat kollektivtrafiken, säger han.
Trafikregionrådet Anton Fendert (MP) tycker det är för tidigt att dra slutsatser om vad nedgången beror på.
– Men vi följer resandet och trängseln löpande och är beredda att göra anpassningar vid behov. Det är bland annat därför vi precis utökat busstrafiken med fler avgångar på buss 1, 2, 4, 67 och 69. Det hoppas vi kommer att minska trängseln och locka fler att resa med kollektivtrafiken, sägert Anton Fendert.
Totalt var det 2 470 000 påstigningar i SL-trafiken i februari 2025 en vanlig vardag, jämfört med 2 522 000 i februari 2024.
Täta avgångar för Stockholms nya blåbuss
Den 18 augusti får Stockholm en ny stombusslinje – för första gången sedan 2017. Det är linje 77 mellan Liljeholmen och Karolinska i Solna som ersätts av linje 5, med kraftigt ökad turtäthet.
I över tio år har SL pratat om att ersätta linje 77 mellan Liljeholmen och Karolinska sjukhuset i Solna med en ny stombusslinje. I augusti blir det äntligen dags.
Den nya blåbussen linje 5 ska gå från 05.30 på morgonen till 01 på natten – en stor skillnad mot dagens 77:a som bara går under rusningstimmarna, med uppehåll övriga tider på dygnet.
Såhär blir sträckningen för den nya linje 5.
Mitt i/SL
– Det är fantastiskt att vi nu får alla de sex stombusslinjer som Stockholm ska ha. Det är ett tecken på att vi går in i en ny tid i SL-trafiken där vi har råd att starta upp nya linjer, säger trafikregionrådet Anton Fendert (MP).
Var 7,5:e minut
Linje 5 får nu avgångar var 7,5:e minut i rusningstrafiken. Övriga tider på dagen blir det avgångar var tionde minut och under lågtrafik en gång i kvarten.
Bussen får också påstigning i alla dörrar precis som de andra blåbussarna i innerstan.
Enligt Anton Fendert kommer den nya 5:an bland annat att kunna avlasta 4:an på det hårt belastade stråket över Västerbron mellan Fridhemsplan och Hornstull.
– Buss 77 är också en av de SL-bussar som har störst trängsel i dag. För dem som reser på den här sträckan blir det en stor skillnad, säger Anton Fendert.
Driftskostnaden för den nya linjen blir 22-25 miljoner per år, enligt trafikregionrådet.
77:an ska bli blåbuss med mångdubblad turtäthet.
Mostphotos
Linjen har varit på gång sedan 2014. Varför har det dröjt så länge?
– Varför mina företrädare inte har tryckt på knappen kan jag inte svara på. Men under den här mandatperioden har det hittills inte funnits ekonomiskt utrymme. Men nu när den ekonomiska krisen för SL är över har vi förutsättningar att satsa.
Alla hållplatserna från dagens 77:a kommer att finnas kvar när 5:an tar över, är beskedet från SL.
SL
Förlängas till Östberga
Moderaterna i regionen framhåller att ett beslut om linje 5 togs redan våren 2022 under det tidigare M-styret, men att detta aldrig verkställdes efter att det MP tog över efter valet samma år.
I nästa steg är planen att linje 5 ska förlängas till Östbergahöjden och ersätta linje 134. Tidsplanen för det är dock inte bestämd.
– Det ligger lite längre bort i tiden. Vissa delar av den sträckan är identifierade som flaskhalsar. Jag har pratat med Stockholms trafikborgarråd och vi är överens om att vi vill ha en stombuss på hela den sträckan så snart det bara är möjligt, säger Anton Fendert.
Den nya blåbussen linje 5 kommer att gå en stor del av dygnet, till skillnad från den buss som den ersätter.
Mostphotos