Sett en västernfilm från förr?

Filmens hjälte kommer till en ödslig tågstation, belägen i ett ödsligt ökenlandskap.

En elak vind tjuter.

Tågstationen i det här fallet är en flygplats.

En ödslig flygplats, belägen i ett ödsligt vinterlandskap.

Bromma flygplats.

Innanför entrédörrarna, en helt öde avgångshall, en torsdagsförmiddag i februari 2025.

Ute på flygfältet ställer två personer upp sig för fotografering, Stockholms stads stadsbyggnadsborgarråd, Jan Valeskog (S), och Stockholms stads stadsarkitekt, Torleif Falk.

Betydligt färre plan än tidigare lyfter och landar på Bromma efter att ett av de större flygbolagen, BRA, valde att flytta till Arlanda vid årsskiftet.

Betydligt färre plan än tidigare lyfter och landar på Bromma efter att ett av de större flygbolagen, BRA, valde att flytta till Arlanda vid årsskiftet.

Mikael Andersson

De vill bygga bostäder på flygfältet.

Ett bostadsområde de kallar Parkstaden.

Guldåldern över

Inrikesflygets glansdagar är förbi, låter Jan Valeskog förstå.

– Man flyger inte längre över dagen.

Staden vill bygga den nya Parkstaden här på Bromma flygfält på en yta som enligt jan Valeskog motsvarar ett Kungsholmen i storlek.

Staden vill bygga den nya Parkstaden här på Bromma flygfält på en yta som enligt jan Valeskog motsvarar ett Kungsholmen i storlek.

Mikael Andersson

Att Bromma flygplats trots det finns kvar, Tidöpartierna har bestämt att inte lägga ned flygplatsen under den här mandatperioden, hindrar utvecklingen av andra byggprojekt i staden, säger Jan Valeskog.

– Flera andra byggprojekt stoppas av osäkerheten kring Bromma flygplats och gör att de projekten blir mycket dyrare. Vi har projekt som skjuts upp, och vi kan inte bygga i de höjder som vi annars skulle kunna göra. Vatten- och avloppsfrågorna drar också i väg i kostnader för att det inte går att dra fram vatten och avlopp över Bromma flygfält. Det har väldigt stora effekter som alla inte har klart för sig.

Vi ska ha en dialog med stockholmarna, organisationer, universitet, näringsliv.

Torleif Falk ser den framtida Parkstaden som ganska tätt bebyggd och med mycket gröna stråk.

Torleif Falk ser den framtida Parkstaden som ganska tätt bebyggd och med mycket gröna stråk.

Mikael Andersson

Stadsarkitekten Torleif Falk inflikar att det är värdefullt att komma i gång tidigt med ett så omfattande projekt som att bygga bostäder på Bromma flygfält.

– Det är också en fråga om hur vi bygger stad, att man kan ta helhetsgrepp, den här situationen hindrar helhetsperspektivet, säger Torleif Falk.

Vad skulle du vilja se för bebyggelse här?

– Det är ingen enkel fråga. Man behöver ganska mycket bebyggelse för att få tunnelbana hit. Det behövs en täthet. Jag tänker att delar av det här kommer att vara ganska tätt, sedan är det andra delar som är mindre tätt. Jag ser en blandstad framför mig, med olika karaktärer och mycket gröna stråk och kopplingar emellan. Väldigt Stockholmslikt, säger Torleif Falk.

Jan Valeskog påpekar att staden vill ha en dialog om hur flygfältet ska bebyggas:

Numera är det glest mellan avgångarna på Bromma flygplats.

Numera är det glest mellan avgångarna på Bromma flygplats.

Mikael Andersson

– Vi ska ha en dialog med stockholmarna, organisationer, universitet, näringsliv. Det är många som kommer att vara engagerade i detta och det vill vi också. Det ska vara en profil på området som gör att det här blir en speciell plats med identitet.

En mycket tidig visionsskiss över hur Parkstaden kan komma att se ut.

En mycket tidig visionsskiss över hur Parkstaden kan komma att se ut.

Dinelljohansson AB

Nästa år väntas staden presentera en delrapport om vad de vill med fältet.

– Då kommer det att vara tydligare. Fram till dess kommer det att vara mer påtagligt att försöka få i gång en dialog med regeringen och staten, säger Jan Valeskog.

När sätts spaden i jorden?

– Eftersom vi inte rår över hela processen så är det omöjligt att säga något år, det kommer att ta ett antal år. Det kräver förhandlingar med staten, sanering av marken. Min personliga övertygelse är att det kommer gå betydligt fortare än 2038 (då Swedavias markavtal för flygfältet med Stockholms stad löper ut).

Jan Valeskog, stadsbyggnadsborgarråd, säger att det kan bli en lång period under flera år där stora delar av det som i dag är flygfält ligger oanvänt och då kan användas som ytor för idrotten, i väntan på att Parkstaden successivt byggs ut.

Jan Valeskog, stadsbyggnadsborgarråd, säger att det kan bli en lång period under flera år där stora delar av det som i dag är flygfält ligger oanvänt och då kan användas som ytor för idrotten, i väntan på att Parkstaden successivt byggs ut.

Mikael Andersson

En vindstrut på flygplatsen visar den här förmiddagen på en sydlig vind, ingen idealisk vind för den som lyfter eller landar på Bromma flygplats, låter flygplatspersonalen förstå, detta eftersom start- och landningsbanan går i öst-västlig riktning och ett plan då utsätts för en sidvind.

Kanske inget problem i dessa tider. Under de nästan två timmar tidningen besöker flygplatsen den här torsdagsförmiddagen lyfter ett (1) flygplan från flygplatsen i detta ödsliga vinterlandskap.

Kafeterian på Bromma flygplats, torsdagsförmiddagen den 13 februari 2025.

Kafeterian på Bromma flygplats, torsdagsförmiddagen den 13 februari 2025.

Mikael Andersson