Nybohovshissen, bergbanan som tar passagerare från Liljeholmens tunnelbanestation till Nybohovsbacken, har fått stå ut med mycket. Så sent som i mars rapporterade Mitt i om hur den då stått stilla i ett och ett halvt år.
Men nu ytterligare ett halvår senare, måndagen den 10 juli, är den till slut i drift och bemannad för första gången sedan den 18 oktober 2021.
Anledningarna till att renoveringsarbetet har tagit sådan tid är många, enligt Claes Keisu, pressansvarig på trafikförvaltningen. Det som har varit mest tidskrävande är arbetet med själva berget. Inträngande vatten har varit ett problem i många år och nu har SL tagit ett helhetsgrepp för att få bukt med det.
Stängda dörrar och hänvisning till taxi har varit fallet med Nybohovshissen i ett och ett halvt år. Men inte längre.
Anna Z Ek
De som bor eller arbetar i Nybohov vet dock att glädjen över att hissen är fixad inte alltid blir långvarig. Bara under 2018 stod den stilla minst 60 gånger och har genom åren inte varit ett färdmedel att räkna med. Trots det är Claes Keisu optimistisk.
– Vi anser att hissen i grunden nu är driftsäker, och den kommer genomgå regelbunden service och underhåll. Men som alltid när det gäller teknik – och i synnerhet äldre teknik som hissen i grunden är – så kan vi inte garantera att det inte inträffar fel i framtiden.
Taxiresor för miljoner
Sedan 2018 har SL erbjudit resenärerna gratis taxiresor för att ta sig upp eller ned när hissen står still. Bara under förra året kostade det drygt 3,7 miljoner kronor.
Den här vänthallen har stått tom i mer än ett och ett halvt år. Sommaren blir en testperiod, men sedan hoppas SL att folk hittar dit igen.
Maja Johansson
Har då kön till hissen varit lång sedan den började gå igen? Inte direkt.
– Jag satt i 35 minuter och väntade på att taxin skulle komma. Till slut gick jag bort till hissen och då såg jag att den var i gång, men de har ju inte informerat om det, säger en kvinna som sitter i hissens vänthall i Liljeholmen.
En man som joggar ned för trapporna från Nybohov blev förvånad när han fick höra att hissen är i gång.
Dessa trappor har många tvingats gå i under tiden hissen stått still.
Maja Johansson
– Om jag hade vetat skulle jag inte lagt tid på att gå i trapporna hela veckan.
Inkörningsperiod under sommaren
Enligt Claes Keisu finns det en anledning till att SL inte har gått ut med informationen.
– Vi testkörde hissen mellan den 7 och 9 juli, men vi betraktar även den närmaste tiden som en inkörningsperiod. Därför har vi inte velat slå på stora trumman att hissen är i gång. Vi hoppas dock att de boende i Nybohov uppskattar att hissen är tillbaka.
För att snabbare kunna laga hissen om den går sönder i framtiden har SL en del "kritiska reservdelar" i lager, men vissa delar måste nytillverkas om behov uppstår.
Hissen togs i drift 1964 och en åktur tar två minuter och 16 sekunder.
Anna Z Ek
Claes Keisu menar att ytterligare åtgärder på berget troligen kommer behövas i framtiden och ett utbyte av hissen är "önskvärt och inte bortglömt", men det kommer dröja flera år innan det blir aktuellt.
I mitten av september blir det en kort avstängning för efterkontroller på cirka två dygn.