Mitt i har den senaste tiden rapporterat om ännu en ny form av bedrägeri som riktar sig mot äldre.

Den här gången ringer bedragare runt och påstår sig representera det lokala biblioteket. Än har inga incidenter inträffat i Upplands-Bro kommun men biblioteket har ändå valt att gå ut och varna för det nya bedrägeriet.

Bibliotekschefen: "Inte varit några incidenter än så länge"

På sin Facebooksida skriver man om det nya tilltaget som består av att bedragare skickar mejl och ringer. Här uppmanas den som svarar att byta sin PIN-kod på biblioteket, allt syftar till att försöka komma åt bankuppgifter. Bibblan skriver:

"Flera bibliotek i regionen har råkat ut för bedragare som använder biblioteket för att försöka komma åt bankuppgifter. Bedragarna skickar mejl och uppmanar låntagarna att byta sin PIN-kod på biblioteket. Klicka inte på den bifogade länken!"

– Hos oss så har det inte varit några incidenter än så länge. Vi fick kännedom om det här precis efter helgerna och var väldigt snabba på att gå ut med varningen, säger Olof Språng, bibliotekschef, Upplands-Bro kommun.

Även om bedrägeriet ännu ej nått Upplands-Bro så menar Olof Språng att det är en självklarhet för dem att gå ut och varna sina låntagare.

– Man förknippar oss med myndighetsutövning och det skulle vara väldigt illa om det skulle uppstå en misstänksamhet mot bibliotekspersonal till följd av detta, därför vill vi nå ut med informationen.

Sumpan drabbad

Sundbybergs stad är en av de stockholmskommuner som drabbats. Här berättar Olof Språngs motsvarighet Henrika Åström om att låntagare kontaktats och uppmanas att öppna Bank-id.

– Någon har sagt: "Du hade reserverat 25 böcker från oss. Tyvärr kan vi inte leverera dem. Vi ska betala tillbaka pengar till dig och då behöver du ge oss ditt bankkonto", sa Henrika Åström till Mitt i samband med att det hela blev känt.

Olof Språng reagerar på händelserna i Sundbyberg:

– Det är helt bisarrt måste jag säga.

Inom bibliotekets värld förekommer väl inga pengar i någon större utsträckning annat än förseningsavgifter och liknande?

– Nej och vi arbetar inte med bank-id alls heller. Det vi är mest rädda för är att det ska spridas länkar som folk uppmanas klicka på, vilket man absolut inte ska göra.

Vad är ert budskap till de Upplands-Brobor som hört talas om detta eller i värsta fall kontaktas av någon som påstår sig representera biblioteket i Upplands-Bro?

– Vi kontaktar aldrig någon om att byta PIN-kod. Det är kontentan. Behöver du byta PIN-kod eller något liknande vänd dig till biblioteket direkt.

Polisens varning

Även polisen i region Stockholm har valt att gå ut och varna för det nya biblioteksbedrägeriet.

På sin webbplats uppmanar man till försiktighet och beskriver hur bedragarna agerar. Polisen skriver: "Bedragarna påstår att de måste bekräfta eller betala för beställningar av böcker och lurar offren att lämna ut bankuppgifter eller använda Bank-id."

Vid misstänkta bedrägerier ska man alltid kontakta polisen omedelbart.

– Oavsett om någon ringer upp eller kontaktar dig via mejl eller sms så ska du inte agera på instruktionerna. Lägg på luren, du behöver inte vara trevlig. Om du känner dig osäker tar du namn och titel och ringer tillbaka på ett telefonnummer som du själv söker fram eller redan har sparat. Låt inte bedragarna stressa dig, säger Johan Halling på bedrägerisektionen i region Stockholm, i en kommentar.

Ubro bibblan varnar

Bedragarnas nya metod: Låtsas vara från biblioteket

Genom att påstå sig jobba på bibliotek har bedragare försökt lura människor på pengar via telefon och mejl.

I ett fall försvann över en halv miljon från kontot.

Runt årsskiftet började en ny bedrägerimetod att visa sig. I mejl och på telefon har gärningspersonerna påstått sig jobba för biblioteken i Sundbyberg och Järfälla och bett folk att öppna bank-id.

– Någon har sagt: "Du hade reserverat 25 böcker från oss. Tyvärr kan vi inte leverera dem. Vi ska betala tillbaka pengar till dig och då behöver du ge oss ditt bankkonto", säger Henrika Åström, bibliotekschef i Sundbyberg.

Enligt henne fick biblioteken bara på tisdagen in cirka 15, 20 samtal från folk som varit med om den här sortens händelse.

– Jag har polisanmält det och vi uppmanar alla som blir kontaktade att göra en polisanmälan så fort som möjligt, säger Henrika Åström.

Henrika Åström, bibliotekschef i Sundbyberg.

Henrika Åström, bibliotekschef i Sundbyberg.

Privat

På tisdagen publicerade Sundbybergs bibliotek ett inlägg på sociala medier där de varnar för tilltaget. Järfällas bibliotek har gått ut med en liknande varning efter att åtminstone fyra personer blivit kontaktade av bedragarna.

Enligt Tiffany Bovin, bibliotekschef i Järfälla kommun, har de förmodligen kommit över personnummer. Sedan har de använt bibliotekets egna system för bortglömd pinkod för att skicka hem mejl till folk.

– Då har bedragarna passat på att ringa upp och säga: "Hej du har fått mejl från oss, du måste byta pinkod och du har skulder", säger Tiffany Bovin, bibliotekschef i Järfälla kommun.

Miste en halv miljon

Sundbyberg har fem privatpersoner polisanmält bedragarna. Två av dem miste pengar: den ena 6 000 kronor, den andra drygt 500 000 kronor. Det säger Patrik Henriksson, operativ koordinator på lokalpolisen.

– Min uppfattning är att bedragarna jobbar mycket efter "går det så går det"-praktiken. Om de gör hundra försök kanske de lyckas med fem, tio.

Biblioteksmetoden är väldigt udda, säger han.

– Jag har inte hört talas om att man har utgett sig för att vara från bibliotek tidigare. Jag förknippar inte bibliotek med betalningar överhuvudtaget.

Patrik Henriksson, operativ koordinator på lokalpolisen.

Patrik Henriksson, operativ koordinator på lokalpolisen.

Privat

Han trycker hårt på ett sedan länge återkommande budskap.

– Öppna aldrig bank-id för någon du inte känner.

Prövar tilliten

För att verka förtroendeingivande har bedragarna på telefon och mejl nämnt ett system som biblioteken använder. I det systemet finns uppgifter om alla låntagare.

Inget tyder dock på att bedragarna har lyckats komma åt detta register, säger Henrika Åström.

– Vi har kontaktat företaget och de tror inte att de har blivit hackade.

Hur känns det att bedragare utger sig för att jobba på biblioteket?

– Det är jättetråkigt, det sabbar ju vårt varumärke.

Henrika Åström säger att det är viktigt att folk kan lita på bibliotekets personal. Inte minst då biblioteken i Sundbyberg erbjuder hemkörning av böcker till äldre, i form av tjänsten "Boken kommer".

– Det kan bli en relationsproblematik som vi behöver jobba med.

Solna varnar

Solnas bibliotek har på sin hemsida gått ut med en varning om bedrägerierna men har inga uppgifter om att deras låntagare ska ha utsatts. 

Det är jättetråkigt, det sabbar ju vårt varumärke.

Fem tips mot bedrägerier

1. Lägg på luren om någon okänd ringer!

2. Lämna aldrig ut kod eller bankkort till en okänd.

3. Logga aldrig in med bank-id om en okänd uppmanar till det.

4. Släpp aldrig in någon okänd i ditt hem. Inga banker har personal som kommer för att hämta och byta bankkort hemma hos personer.

5. Ring polisen om du misstänker bedrägeri.

Källa: Polisen

Bedragare har försökt lura människor på pengar genom att påstå sig jobba på bibliotek i Sundbyberg. I ett fall miste en person över 500 000 kronor.

Bedragare har försökt lura människor på pengar genom att påstå sig jobba på bibliotek i Sundbyberg. I ett fall miste en person över 500 000 kronor.

Mostphotos

Bedragare låtsas jobba på bibliotek – kom över halv miljon

Polisen: Väldigt udda – inte hört talas om tidigare ✔ Bibliotekschef upprörd: "Sabbar ju vårt varumärke"