Runt årsskiftet började en ny bedrägerimetod att visa sig. I mejl och på telefon har gärningspersonerna påstått sig jobba för biblioteken i Sundbyberg och bett folk att öppna bank-id.
– Någon har sagt: "Du hade reserverat 25 böcker från oss. Tyvärr kan vi inte leverera dem. Vi ska betala tillbaka pengar till dig och då behöver du ge oss ditt bankkonto", säger Henrika Åström, bibliotekschef i Sundbyberg.
Enligt henne fick biblioteken bara på tisdagen in cirka 15, 20 samtal från folk som varit med om den här sortens händelse.
– Jag har polisanmält det och vi uppmanar alla som blir kontaktade att göra en polisanmälan så fort som möjligt, säger Henrika Åström.
Henrika Åström, bibliotekschef i Sundbyberg.
Privat
På tisdagen publicerade Sundbybergs bibliotek ett inlägg på sociala medier där de varnar för tilltaget. Järfällas bibliotek har gått ut med en liknande varning.
Miste en halv miljon
I Sundbyberg har fem privatpersoner polisanmält bedragarna. Två av dem miste pengar: den ena 6 000 kronor, den andra drygt 500 000 kronor. Det säger Patrik Henriksson, operativ koordinator på lokalpolisen.
– Min uppfattning är att bedragarna jobbar mycket efter "går det så går det"-praktiken. Om de gör hundra försök kanske de lyckas med fem, tio.
Biblioteksmetoden är väldigt udda, säger han.
– Jag har inte hört talas om att man har utgett sig för att vara från bibliotek tidigare. Jag förknippar inte bibliotek med betalningar överhuvudtaget.
Patrik Henriksson, operativ koordinator på lokalpolisen.
Privat
Han trycker hårt på ett sedan länge återkommande budskap.
– Öppna aldrig bank-id för någon du inte känner.
Prövar tilliten
För att verka förtroendeingivande har bedragarna på telefon och mejl nämnt ett system som biblioteken använder. I det systemet finns uppgifter om alla låntagare.
Inget tyder dock på att bedragarna har lyckats komma åt detta register, säger Henrika Åström.
– Vi har kontaktat företaget och de tror inte att de har blivit hackade.
Hur känns det att bedragare utger sig för att jobba på biblioteket?
– Det är jättetråkigt, det sabbar ju vårt varumärke.
Henrika Åström säger att det är viktigt att folk kan lita på bibliotekets personal. Inte minst då biblioteken i Sundbyberg erbjuder hemkörning av böcker till äldre, i form av tjänsten "Boken kommer".
– Det kan bli en relationsproblematik som vi behöver jobba med.