Många höjde på ögonbrynen i april när det framkom att SL gjort sig beroende av ett enda litet teknikföretag, som påstods vara ensamma i världen om att kunna utföra underhåll på tvärbanans signalanläggning.
SL hade redan bestämt sig för att skriva kontrakt med det lilla företaget, Absol Rail, för tolv år framåt utan att ta in andra anbud. Ersättningen skulle bli 25 miljoner kronor om året.
Men efter att Mitt i publicerat nyheten valde SL att ta ett steg tillbaka och göra ett omtag. Ett konkurrerande teknikföretag, Infranord, hade då hört av sig till SL-chefen och klargjort att de gärna hade velat få frågan och hotat att blanda in statliga Konkurrensverket.
"Bekymmersamt", tyckte även Vänsterpartiet som kritiserade SL:s bristande transparens i frågan.
Bröt ut delar
SL gick i sista stund med på att bromsa avtalet för att istället se om det gick att bryta ut delar av uppdraget där fler leverantörer kunde komma i fråga.
Nu efter några månader är "omtaget" avklarat. Och resultatet?
Absol Rail fick kontraktet på nästan hela servicepaketet till en årlig ersättning på 24,6 miljoner – alltså i stort sett samma prislapp som tidigare.
Samtidigt har SL brutit ut en del som handlar om service på växlarna – värt 3,2 miljoner – och gett det till det klagande företaget Infranord, som fått ett tillfälligt avtal i väntan på en ordentlig upphandling senare i höst.
Till detta kommer ytterligare ett mindre belopp som går till Absol Rail för service på den kommande Kistagrenen.
Summan totalt efter omtaget blev alltså 28,4 miljoner, en nota nästan 14 procent dyrare än den man ursprungligen beslutat om.
Hade blivit billigare
Claes Keisu, pressansvarig på trafikförvaltningen, bekräftar att det skulle ha blivit billigare för SL om man hade hållit fast vid den ursprungliga, sammanhållna direktupphandlingen.
– Kontrakt som innebär helhetsåtagande över lång tid är alltid att föredra. Det är bättre ur ekonomisk synpunkt för beställaren och sprider risker över längre tid för entreprenören, säger Claes Keisu.
Claes Keisu, pressansvarig på SL och trafikförvaltningen.
Jonas Sylvén Möller
SL hade med andra ord goda skäl för att vilja köpa hela tjänsten från Absol Rail, menar han.
– När man som i detta fall, delar upp uppdrag på flera parter och lägger dem på korta interimsavtal, så blir den totala kostnaden som regel alltid högre. Det kan bli andra belopp när upphandlingarna av de två uppdragen har genomförts, säger Claes Keisu.
Var det alltså fel att göra omtaget?
– Nej, det var inte fel. Vi beaktade de synpunkter som kom in. Och när vi gjorde en genomlysning av ärendet kom vi fram till att det var rätt bryta ut de delar i uppdraget som kan upphandlas separat, säger Keisu.
Efter Mitt i:s avslöjande: SL stoppar avtal om tvärbanan
Ingen annan i världen kan sköta tvärbanans signalsystem, hävdade SL och tänkte förlänga kontraktet med det lilla teknikföretaget i 12 år – utan upphandling. Men nu stoppas avtalet, efter Mitt i:s publicering. "Vi gör ett omtag", meddelar SL.
– Vi har meddelat Absol Rail AB att vi inte kommer att skriva under avtalet. Nu gör vi ett omtag för att se över om det finns delar av uppdraget som kan lyftas ut och upphandlas i konkurrens på sedvanligt sätt, säger Claes Keisu, pressansvarig på trafikförvaltningen.
Som Mitt i nyligen berättade var Region Stockholm på väg att lova bort hela driften och underhållet av tvärbanans signalsystem de närmaste tolv åren till det lilla teknikföretaget Absol Rail AB med sju anställda.
"Det finns endast ett företag som har den nödvändiga kunskapen, färdigheter och behörigheterna", skrev tjänstemännen i det underlag som klubbades av trafiknämnden den 17 april.
Finns andra aktörer
Men detta var inte riktigt sant. Mitt i har pratat med flera personer i branschen som hävdar att kunskapen även finns hos andra aktörer.
– Ja, vi har kompetensen, eller vi anser att vi skulle kunna tillgodogöra oss kompetensen, säger Daniel Liljegren, affärschef på Strukton Rail, ett bolag som nyligen fick det mycket större avtalet att sköta signalanläggningen i Stockholms tunnelbana.
Dagen efter Mitt i:s publicering skrev också det konkurrerande, statliga teknikföretaget Infranords vd Stefan Gustavsson direkt till SL-chefen David Lagneholm och framförde invändningar.
– Vi är medvetna om att det finns synpunkter från andra aktörer på det föreslagna avtalet med Absol Rail. Eftersom avtalet inte har undertecknats och därmed inte trätt i kraft gör vi nu ett omtag, säger Claes Keisu på trafikförvaltningen.
Tar flera år
Han förklarar att det i flera fall krävs formella behörigheter som det tar minst två år av praktisk erfarenhet för att uppnå, för att få jobba med driften och underhållet på tvärbanan.
Det är också en fördel för SL att ha en entreprenör som tar helhetsansvaret.
– Dessa bedömningar kvarstår. Men vi ska nu titta om det finns delar där alla dessa behörigheter inte behövs och som går att upphandla vid sidan av, säger Claes Keisu.
Varför ändrade ni er?
– På grund av de synpunkter som kommit in efter trafiknämndens beslut, svarar Keisu.
Avtal utan upphandling
Alldeles innan påsk gick trafikförvaltningen ut med en annons som låg uppe i tio arbetsdagar på upphandlingssajten Tendsign, där man informerade branschen om att man avsåg att teckna ett avtal med Absol Rail utan föregående upphandling.
Eftersom ingen hörde av sig och överklagade var trafikförvaltningen juridiskt sett fri att gå vidare med avtalsskrivningen, trots att inga konkurrenter hade erbjudits möjlighet att räkna på kostnaderna.
Priset sattes i direkt förhandling med Absol Rail AB, och fastställdes till 25 miljoner om året i åtta år, med möjlighet till förlängning i ytterligare fyra år.
Källa: Region Stockholm
SL försökte teckna avtal om tvärbanans signalsystem utan upphandling. "Vi gör ett omtag", meddelar man nu, efter att andra företag hört av sig.
Mostphotos
Efter Mitt i:s avslöjande: SL stoppar avtal om tvärbanan
Sårbart på Tvärbanan – en enda aktör kan systemet
SL har gjort sig beroende av ett enda litet privat teknikföretag för hålla igång hela Tvärbanans signalsystem. Ingen annan i världen har behörigheten eller kunskapen.
– En väldigt prekär situation, säger regionrådet Anna Sehlin (V).
Normalt sett handlar SL upp tekniska tjänster i konkurrens mellan olika leverantörer. Men när det gäller driften och underhållet av Tvärbanans signalsystem går inte det.
Trafikförvaltningen har gjort sig helt beroende av en "nyckelresurs" – en 33-årig ingenjör i Sollentuna som för fem år sedan lämnade sin anställning och startade ett eget teknikföretag.
33-åringens företag, Absol Rail AB med sju anställda, är i dag det enda i världen som kan sköta Tvärbanans signalanläggning – det system som gör att tågen alls går att köra.
"Det finns endast ett företag som har den nödvändiga kunskapen, färdigheter och behörigheterna", skriver trafikförvaltningen i det underlag som nu ska upp till politiskt beslut.
Totalt tolv år
I ärendet förklarar tjänstemännen varför man är tvungen att förlänga det nuvarande tillfälliga avtalet med Absol Rail AB fram till 2032 med option på ytterligare fyra år, utan föregående annonsering eller upphandling.
– Det är en väldigt prekär situation där vi sitter fast med en enda aktör. Men vi ser ingen annan lösning än att rösta ja, säger Anna Sehlin (V) i regionens trafiknämnd.
Hon är kritisk till de "stuprör" som hon menar finns mellan politikerna och tjänstemännen, som gjort att nämnden först nu får den fulla informationen.
– Om vi tidigare hade förstått digniteten hade vi kanske kunnat agera annorlunda, säger Anna Sehlin.
Hög vinstmarginal
Ersättningen till Absol Rail blir 25 miljoner per år, vilket är "något högre" än vad man betalar i dag. Totalt blir det 300 miljoner på tolv år.
En titt i Absol Rails årsredovisning visar att företaget 2022 omsatte 21 miljoner kronor. Av detta delade man ut 6 miljoner i vinst till ägaren. Åren 2020 och 2021 hade företaget en vinstmarginal på 63 respektive 49 procent.
– Vår bedömning är att SL betalar skäligt för leverantörens tjänster, säger Torbjörn Granroth, presskommunikatör på SL.
Vad gör SL om den här enda specialisten försvinner?
– Vi känner oss trygga med att vi har en stabil leverans framöver, säger Torbjörn Granroth.
Mitt i har sökt företagets ägare, som inte vill kommentera utan hänvisar till SL.
Vår bedömning är att SL betalar skäligt för leverantörens tjänster
Bakgrund: Så blev Absol Rail ensam på banan
Den tidigare leverantören av Tvärbanans signalanläggning, det multinationella, franska bolaget Alstom, övergick 2017 till andra slags system, vilket gjorde att SL blev ensam kvar i världen med sin tekniska lösning.
Ingen utveckling har heller skett av systemet sedan dess och det finns i dag bara ett fåtal personer kvar som vet hur det fungerar. Det råder också brist på reservdelar.
2019 slutade den enda kvarvarande person hos Alstom som innehade nyckelkompetens om det installerade systemet.
Samtidigt grundade samma person – som SL kallar "nyckelresursen" – ett företag för underhåll av spårinfrastruktur, Absol Rail AB, som sedan 2019 sköter hela driften och underhållet.
Efter "dialog mellan parterna" är detta avtal nu på väg att förlängas – i upp till tolv år.
Källa: Region Stockholm, trafikförvaltningen
Tvärbanans signalsystem är helt i händerna på en enda leverantör – som nu fått ett nytt, upp till tolvårigt kontrakt, utan föregående annonsering eller upphandling.
Angie Gray