Turerna kring den nya gestaltningen av Östermalmstorg har varit många.

Mitt i Östermalm har tidigare berättat om hur trafikkontoret hade tagit fram ett färdigt förslag redan innan de började utreda ett annat, signerat arkitekten Aleksander Wolodarski. Och om hur Wolodarskis förslag omarbetades till en kompromiss mellan de två förslagen.

Båda två debatterades flitigt, och det slutgiltiga förslaget har också mött reaktioner.

Aleksander Wolodarski avfärdade det som ett "miljonprogramskoncept", och Moderaterna i Stockholm, som tills helt nyligen suttit vid makten, ställde sig tveksamma till om det nya torget verkligen skulle kunna tillgodose Östermalmsbornas önskemål om ett torg där man kan "dricka ett glas chablis och äta en räksmörgås".

Oavsett vad man tycker om det senaste förslaget kan man konstatera att det är det likt det ursprungliga. Väldigt likt, menar landsskapsarkitekterna Anders Kling och Bengt Isling.

– Det är förvånande liten skillnad, de är närmast identiska, säger Bengt Isling till Mitt i.

Förslag 1 av 4. Nivå landskapsarkitektur tog fram det första förslaget för Östermalmstorg.

Förslag 1 av 4. Nivå landskapsarkitektur tog fram det första förslaget för Östermalmstorg.

Nivå Landskapsarkitektur

Förslag 4 av 4. Det senaste förslaget för Östermalmstorg, signerat Karavan Landskap.

Förslag 4 av 4. Det senaste förslaget för Östermalmstorg, signerat Karavan Landskap.

Karavan Landskap

I en debattartikel i tidskriften Arkitekten den 15 mars skriver de att staden i princip är tillbaka på ruta ett.

"Så alltså, åren har gått, ett antal miljoner i utredningsbudget har rullat, torget har blivit mindre hållbart och projektet har försenats. För vad? Ett likadant torg som vid det här laget redan borde varit byggt".

De kallar politikernas beslut att utreda Wolodarskis förslag för ett "klåfingrigt" ingrepp i stadsbyggnadsprocessen.

– Vi har demokrati, och jag vill inte elda på politikerföraktet. Men det var dumt att springa på den bollen. Här blev det helt fel och vi får hoppas att våra politiker tar lärdom.

Moderata oppositionsborgarrådet Dennis Wedin, som nyligen riktade hård kritik mot det senaste förslaget för Östermalmstorg, håller med om att staden på sätt och vis är tillbaka på ruta ett. Däremot försvarar han den förra grön-blå majoritetens beslutet om att utreda Wolodarskis förslag.

– Jag tycker att det är elitistiskt att vilja avfärda ett så genomtänkt och lokalt medborgarinitiativ, i stället för att uppmuntra när stockholmarna visar intresse, samlar in pengar och tar fram egna ritningar på hur staden kan utvecklas.

Även om Wolodarskis förslag, enligt trafikkontoret, inte kunde genomföras fullt ut var det en bra utgångspunkt för det fortsatta arbetet, menar Dennis Wedin.

– Vi hade högre ambitioner än så här för vad vi menar är ett av stadens viktigaste torg, säger han.

Förslag 2 av 4. Aleksander Wolodarski ritade medborgarförslaget som lämnades in av gruppen Östermalmstorgs vänner.

Förslag 2 av 4. Aleksander Wolodarski ritade medborgarförslaget som lämnades in av gruppen Östermalmstorgs vänner.

Aleksander Wolodarski Arkitektkontor

Förslag 3 av 4. Karavan Landskap fick i uppdrag att bearbeta medborgarförslaget som Aleksander Wolodarski ritat.

Förslag 3 av 4. Karavan Landskap fick i uppdrag att bearbeta medborgarförslaget som Aleksander Wolodarski ritat.

Karavan Landskap

Inte heller trafikborgarrådet Lars Strömgren (MP) ångrar beslutet att gå vidare med Wolodarskis förslag.

– Vi vet att det har funnits ett stort engagemang för Östermalmstorgs framtid. Därför valde vi både att utreda förslaget från Wolodarski och att arrangera en medborgardialog för att lyssna in ännu fler östermalmsbor, skriver han i ett mejl till Mitt i Östermalm.

Att staden är tillbaka på ruta ett håller han dock inte med om.

– Nu vet vi med säkerhet att vi har undersökt alla möjliga alternativ och kan presentera ett förslag som både är genomförbart och som speglar de boendes önskemål från medborgardialogen.

Det ursprungliga förslaget från Nivå hade en budget på 50 miljoner kronor. Sedan dess har kostnaderna ökat och det senaste genomförandebeslutet har en budget på 135 miljoner kronor.

Vad får man för mellanskillnaden?

– Den nya lösningen har bättre belysning, fler växturnor och fler pollare som skyddar torget mot motortrafik. Men framförallt handlar det tyvärr om att priserna i bygg- och anläggningsbranschen har skjutit i höjden. På grund av den osäkra omvärlden behöver staden dessutom göra ett högre riskpåslag i sina kalkyler idag, skriver Lars Strömgren.