Upplands-Bro kommun har tagit emot 16 anmälningar till visselblåsartjänsten som på olika sätt berör situationen på Broskolan.
En upphandling har nu genomförts i syfte att gå till botten med innehållet i anmälningarna.
Uppdraget att reda i de påståenden som förts fram har landat på KPMG.
Elva utreds externt
Kommunens personalchef AnnCatrin Brattström låter allvarsam när hon talar om strömmen av anmälningar som nått kommunen.
Hon uppger att elva av de sexton anmälningarna har skickats vidare till KPMG för utredning.
Personalchefen berättar att intervjuer från KPMG:s sida är i gång. Den sista januari 2023 är tanken att utredningsarbetet från konsulterna ska vara klart.
– Jag har aldrig varit med om något liknande, det kan jag säga. Vi har medarbetare på den här arbetsplatsen som inte mår bra. Det här är någonting som jag inte har varit med om tidigare, säger hon.
Från en till sexton
Som jämförelse nämner AnnCatrin Brattström att man totalt till visselblåsartjänsten, sedan den startade, fått in endast en anmälan.
Sedan kom Broskolan och såhär långt totalt sexton anmälningar.
– Tanken är ju egentligen att man som medarbetare ska kunna tala med sin närmaste chef, kollegor, personalavdelningen eller fackförbund. Så det känns sorgligt att många känner att de måste använda vår visselblåsarfunktion.
Varför tror du att personalen använder sig av denna i stället?
– Jag tror att det handlar om att man pekar ut en politiker. Jag tror det är därför man vill använda visselblåsarfunktionen, eftersom det är möjligt att vara anonym där, säger AnnCatrin Brattström.