Romantiken – ett sätt att se är en stor utställning. Det är stora känslor, och stora bilder. Den största har Östermalmsbon Ann Frössén målat. The Rising Tide, som mäter tre gånger fyra meter, är dessutom det enda verket som producerats direkt till utställningen, på beställning av museet.
– Det här är det största jag varit med om. Men jag tycker egentligen att det är lika kul att ställa ut på Riche, säger Ann.
Hon har varit yrkesverksam konstnär på heltid hela sitt vuxna liv och ställt ut flitigt i Stockholm och runt om i Sverige – från Sjöfartsmuseet till Alma Löv i Värmland.
Att ställa ut på Nationalmuseum är dock något alldeles extra, berättar hon.
– Det är pirrigt. Jättemycket folk, och alla vill prata.
Tre samlare
I utställningen visas flera av epokens mest kända namn som Caspar David Friedrich och Eugène Delacroix. Men romantiken är mer än 1800-tal, menar museet som har valt att lyfta fram en rad samtida konstnärer som för arvet vidare.
Där är Ann Frössén i gott sällskap med stora namn som Karin Mamma Andersson, Peter Tillberg, Lena Cronqvist och Ola Billgren.
– Jag har tre samlare som köper av mig, en av dem har gjort det sedan 1973. Alla har varit här och de var väldigt imponerade av utställningen.
Mitt i har tidigare berättat om Ann Frösséns måleri som helt kretsar kring vatten.
– På så vis känner jag mig lite ovanlig, mina kollegor målar ju allt möjligt. Men vatten är allmängiltigt, alla kan ta till sig havet. Jag är helt besatt av havet. När jag målar så målar jag mitt inre, och havet är så växlande – det kan skildra vilket mående som helst, sa hon i en intervju förra våren.