”Här finns ett gammalt slott vars vita gavlar alltid lysa sent i sommarnatten och en gammal röd kyrka med fyrkantigt, tryckt, torn, som ligger inbäddad i lummig grönska. Här finns allt var ens målarhjärta kan önska sig”.

Så skrev prins Eugen om Tyresö en sommardag 1897 till den danska vännen och konstnären Viggo Johansen.

Prinsens första lösa idé var att låta bygga ett sommarhus på en höjd vid Albysjön. Senare ändrades det till en plats nära Storängsfladen vid inloppet till Kalvfjärden.

Arkitekten Ferdinand Boberg som senare ritade prinsens Djurgårdshem Waldemarsudde gjorde skisser. Men byggplanerna blev aldrig verklighet.

Stannade sexton somrar

För 130 år sedan började prinsen i stället hyra Lilla Tyresö, numera Prinsvillan, på slottets ägor av markis Lagergren som blev förvånad att kungasonen ville hyra ett så anspråkslöst hus.

– Prinsen hade alltid dubbla roller. Han hade fått tillstånd av sin far Oscar II att studera till konstnär, men han fick inte ge upp sin militärkarriär och behövde fortsätta representera. I Tyresö lärde han känna naturen så väl att det blev lättare att komma in i måleriet igen efter avbrotten och jag tror att han kände att han kunde vara konstnär fullt ut där, säger arkivarie Anna Meister vid konstmuseum Prins Eugens Waldemarsudde.

Prinsen trivdes så bra att han stannade i Tyresö i sexton somrar.

Han beskrev det i brev som att han vaknade till liv igen i Tyresö och blev en bättre människa i vad han kallade den härliga, tjusande, rika och omväxlande naturen med fjärdar, insjöar, granskog, klippor och gröna ängar.

Start på konstnärsepok

Med prinsens utflytt till Tyresö började en konstnärsepok i Tyresö.

– Prinsen var mittpunkten, säger Anna Meister som också är redaktör för boken Konstnärskolonin på Tyresö.

Prinsen bjöd ut sina konstnärsvänner som blev inspirerade av Tyresönaturen. Konstnären Richard Bergh verkade här liksom till exempel Teodor Lundberg, Oscar Björck, Gunnar G:son Wennerberg och den danska konstnären Viggo Johansen.

Under sin tid i Tyresö målade prins Eugen några av sina mest betydelsefulla verk som Molnet, Det klarnar efter regn och Det stilla vattnet.

Han hittade inspirationen till Molnet på en plats nära Prinsvillan.

– Moln fascinerade honom. Han var väldigt vetenskaplig och köpte molnatlas och studerade olika typer av moln.

Genom sina målningar förevigade han allt från till exempel slottet, Lilla Tyresö och Tyresöån till Albysjö innan han lämnade Lilla Tyresö.

– Han sa senare i sitt liv att anledningen inte var att Tyresö var utmålat, det fanns fortfarande gott om motiv, men han kände att han behövde konstnärlig förnyelse. Alla konstnärer i Eugens generation kände nog att de behövde hänga med i tiderna i och med modernismens framväxt.