Majorna
Genom åren som gått har han beskrivits som gigant, entusiast och inte minst eldsjäl både här och där, på hemmaplan, i Tyskland, övriga Europa och lite överallt. Så hur lyder Torny Gottbergs framgångsrecept? Serverat med 13 punkter på menyn.
Motto?
– Kvalitet före kvantitet – det har varit detsamma sedan starten. Jag kollar aldrig hur många följare eller streams en artist eller ett band har, det som jag tycker är bra ger jag ut. Varje dag släpps 120 000 låtar på digitala plattformar, det är en miljon i veckan. Det är helt sjukt! Inte undra på att det är svårt att hitta ut. Ibland kan det verka omöjligt att slå igenom i en bransch som är så fokuserad på vad som är "hett" och vad som är "inne". Men jag hoppas och tror att kvalitetsmusik talar för sig själv, att bra musik hittar bra lyssnare.
Största framgången?
– Det beror på hur man mäter framgång. Men det har så klart var otrolig kul att fått chansen att bygga band från scratch till något stort. Kite är ett bra exempel. Det är fräckt att ha varit med och byggt ett band som verkligen har blivit nånting, nu säljer de ut Globen. Tyvärr så jobbar vi inte tillsammans länge, eller tyvärr och tyvärr. Ibland så måste man gå olika vägar. Det roliga är att under åren på Progress sålde vi nog mer tygpåsar än skivor. De var i sanning ett "tygpåseband".
Försäljningsmässig framgång, Wintermute med Necro Facility.
Progress Productions
Försäljningsmässigt?
– Wintermute med Necro Facility är den platta som sålt mest, drygt 3 000 exemplar vilket kanske inte låter så mycket, men det är jättebra. Det finns få band i genren som säljer så pass! Necro Facility var eller är ju Oscar Holters band. Han var 14 när jag fick första demon, 16 när vi släppte debuten och nu är han den näst mest framgångsrika låtskrivaren i Sverige efter Max Martin. Men det har inte stigit honom över huvudet. Jag får egentligen inte ha några favoriter, men jag visste att han skulle bli nåt stort och det är helt galet kul att det gått så bra för honom!
Knasiga saker, Cosmic Overdose-boxen.
Progress Productions
Största misstaget?
– Det är klart att jag har släppt skivor som inte har sålt typ nånting, men jag nämner inga namn. Men samtidigt vet jag att det egentligen inte bryr mig, har jag velat släppa nånting så finns det alltid en bra anledning till varför jag gjort det. Ibland vet jag redan i förväg att ett släpp kommer att bli en utmaning, men jag ser det mer som en kulturgärning. Jag gillar att göra såna knasiga saker, som Cosmic Overdose-boxen. Det var otroligt coolt!
Första släppet, Monochromator med 8Khz Mono från 2004
Progress Productions
Viktigaste släppet?
– Absolut första skivan, Monochromator med 8Khz Mono. Den släpptes ganska exakt för 20 år sedan, den 20 oktober 2004.
Hur ofta har du legat sömnlös och funderat på vad du håller på med?
– Alltid. Det finns gånger jag tyckt att det inte var så himla kul att ha skivbolag, inte minst under pandemin. Tyskland, som alltid varit vår primära marknad, var helt nedstängt. Det fanns nog inget bolag som släppte fysiska skivor, men vi körde på ändå. Försäljningen gick väl så där, men vi fick en viral grej med trippel-CD:n Progess 100. Folk från hela världen började fotografera sina exemplar och la upp på sociala medier, så den fick i alla fall en visuell spridning.
Band du ville ha men aldrig fick?
– Legend, ett isländskt band som släppte två plattor på ett annat bolag, sen la de ned och gick vidare med annat.
En artist som du hade velat ha hos dig?
– Alltså Björk, det är min absolut största idol, att få göra vad som helst med henne hade varit fantastiskt stort. Det hade räckt med att hon kom och körde ett DJ-set på Progress-festen så hade jag varit för evigt nöjd. Dock så kommer ju aldrig det att hända. Men drömma får man ju lov att göra tycker jag.
Viralt. Trippel-CD:n Progess 100, på plats utanför FN-skrapan i New York.
Progress Productions
Din bästa idé?
– Idén bakom allt, att inte bry mig om ett band säljer eller inte, utan att köra på med mitt motto – är det bra så släpper jag det… Och de första 200 exemplaren av respektive släpp brukar vi släppa som limiterade och numrerade utgåvor på dubbel CD som bandet signerar. Det var en smart idé så här i efterhand, för det är alltid lika kul att se vad de går för på begagnatmarknaden.
Inte din bästa idé?
– Som affärsidé måste jag nog erkänna att min bästa idé är en ganska dum idé.
50 Years Of Progress – vad tror du om det?
– Hela musikbranschen är i förändring och jag har insett mina begränsningar. Och även om det tar långt mycket mer tid än vad någon kan tro att driva ett skivbolag, så är det fruktansvärt roligt. Samtidigt måste man förstå att man är minst 30 år försent ute för att kunna livnära sig på det här. Det är därför jag har ett jobb bredvid, det är mitt levebröd, det som gör att jag har råd att göra det jag brinner för och tycker är kul!
Om du kunnat ge ditt 20 år yngre själv ett råd, vad skulle det vara?
– Att våga ta hjälp av folk runt omkring och inte vara så jävla envis. Det finns så många att fråga och råd och hjälp, att inte stånga sig blodigt mot enorma väggar för att lösa saker. Men å andra sidan, man lärde sig otroligt mycket på vägen. Från såväl misstag som framgångar.
Signar du alltid dig själv och dina egna band?
– Haha, nej. Project X, mitt och Björns band, ligger på Energy Rekords, så det är inte aktuellt , säger Torny och skrattar:
– Vi sysslar ju med kvalitetsmusik på det här skivbolaget!