– Det är fantastiskt att ännu fler reser med giltig biljett. Det betyder att vi får in mer intäkter som vi kan lägga på att utveckla kollektivtrafiken, kommenterar trafikregionrådet Anton Fendert (MP).

Flera år i följd har andelen plankare minskat. 2023 var 2,3 procent av det totala antalet resor fuskresor, jämfört med 3,0 procent 2022 och 3,1 procent 2019. Under pandemiåret 2021 var siffran uppe på 12 procent.

2024 sjönk andelen till rekordlåga 1,8 procent. Det uppskattade inkomstbortfallet uppgår till cirka 225 miljoner kronor jämfört med 267 miljoner år 2023.

Anton Fendert (MP), avgående trafikregionråd, är nöjd med siffrorna.

Anton Fendert (MP), avgående trafikregionråd, är nöjd med siffrorna.

Martin Svensson

Anton Fendert menar att minskningen delvis hänger samman med ett ändrat sätt att jobba mot plankning.

– Tidigare har SL lagt stort fokus på att göra det svårt att resa utan giltig biljett. Men ett ensidigt fokus på hinder och spärrar tror jag är fel väg att gå. Mitt och Mittenkoalitionens fokus är i stället att det ska vara lätt att göra rätt, till exempel genom att man kan “blippa” sitt vanliga betalkort för att köpa biljett, säger han.

Civilklädda kontrollanter

SL gör varje månad särskilda biljettkontroller med hjälp av civilklädd personal för att mäta hur många som reser med giltig biljett.

Ensidigt fokus på hinder och spärrar är fel väg att gå.

Kontrollerna görs olika tider på dygnet och olika tider under veckan, på bussar, lokalbanor, pendeltåg och tunnelbana.

Ungefär hälften av fusket utgörs av att man åker på rabatterad biljett fast man inte har rätt till det.

Moderaterna menar att Miljöpartiets politik tvärtom adderar till plankningen. 

– Kul att Moderaternas politik med fler och bättre biljettkontroller liksom att blippa betalkortet får Miljöpartiets stöd. Men plankningen blir knappast mindre av att öppna spärrar i tunnelbanan, säger Kristoffer Tamsons (M), oppositionsregionråd. 

Ett försök med öppna spärrar vid Näckrosens station pågår sedan i höstas och ska utvärderas under året.