Trots att det varit stängt i några månader är det som att tiden har stått stilla inne i kultbaren i hörnet av Östgötagatan och Tjärhovsgatan. Interiören är densamma, möblerna har sin patina.
– Det är samma stuk, billig öl och pommestallrik. Samma gamla vanliga. Det är en kultbar, det går absolut inte att ändra på konceptet, säger nya ägaren Gurra.
De nya ägarna vill behålla Carmen precis som det var innan. "Varför ändra på ett vinnande koncept?" säger ägaren Gurra.
Victor Malmcrona
Carmen är det viktigaste på Carmen
Gurra och en barndomskompis köpte Carmen efter att den stängde i tidigare i år. Tillsammans har de lång erfarenhet av krogbranschen. Det är tydligt att de brinner för Carmen som en institution på Södermalm.
Det är baren de vill att fokus ska ligga på, inte på dem själva. Namn – utöver ett förnamn – och bild vill de inte ha med i tidningen.
– Nej, varför det? Gästerna kommer se mig i baren, säger Gurra.
I somras fick Carmen serveringstillståndet återkallat. De dåvarande ägarna hade skatteskulder i miljonklassen.
– Vi går in med ett helt nytt företag och alla skulder har betalats av. Allt är ordnat, inga lösa trådar, säger Gurra.
Har ni renoverat något?
– Nej, absolut inte.
De har sett över sådant som rör arbetsmiljö, ventilation och brandsäkerhet, men inte mer än det som krävs.
– Själva inredningen och toaletterna har vi inte rört. Vi har inte höjt några priser utan kör på som det var.
Veckans öl är den samma
På gamla Carmen gick det att köpa Veckans öl. Den byttes dock aldrig ut, utan år ut och år in var det en Karhu.
Hur blir det nu?
– Det kommer vara samma, säger Gurra.
På fredag är det dags för nypremiär.
– Lite stressigt är det, men det känns bra. Det kommer vara full fart från dag ett.