“Rödmönja är en djärvt formad byggnad som genom sitt formspråk skapar en stark förankring i platsens kontext.”
Det skriver juryn i sin motivering till det vinnande förslaget.
Arkitekturbranschen levererade 112 bidrag till tävlingen som har pågått under hösten för att utse en ny kafébyggnad till Brunnsparken.
Nyligen stod det alltså klart att det var bidraget Rödmönja som kammade hem segern.
– Vi är nu väldigt glada över att kunna tillkännage att Rödmönja är det vinnande tävlingsförslaget, säger juryns ordförande Charlotte Karlsson, projektledare för Brunnsparkens nya kafébyggnad på fastighetskontoret i ett uttalande.
Namnet Rödmönja kommer från hur man historiskt har bearbetat plåt med järn- och blymönja för att få ett bra rostskydd, och samtidigt fick plåten en karaktäristisk färg.
Arkitekterna bakom det vinnande förslaget är den Göteborgsbaserade arkitektbyrån Högberg Gillner Arkitektur AB.
– Namnet Rödmönja kommer från hur man historiskt har bearbetat plåt med järn- och blymönja för att få ett bra rostskydd, och samtidigt fick plåten en karaktäristisk färg. Plåten är tålig, kräver inte så mycket underhåll och kommer hålla över tid. En annan utmaning i tävlingen har varit att det är såpass små kvadratmeter att förhålla sig till, och gestaltningen måste ändå fungera för den verksamhet som ska använda kafébyggnaden, där tror vi att vi hittat en bra balans mellan gestaltning och funktion, säger Aron Wändahl Högberg, arkitekt på Högberg Gillner Arkitektur AB.
Oklart vem som flyttar in
Brunnsparken har rustats upp de senaste åren med målet att skapa en ljusare, grönare och mer välkomnande park. En ny kafébyggnad har funnits med i planeringen för att ersätta den tidigare - klassiska kiosken Jafaris Donuts - som fick stänga redan år 2019, när platsen skulle rustas upp.
Vilken verksamhet som kommer verka i den nya byggnaden är inte bestämt. Processen att utse verksamhetsutövare kommer ske parallellt med byggnationen. Målet är en verksamhet med generösa öppettider som har öppet året runt. Byggnationen av den nya byggnaden beräknas starta under 2023 och färdigställas tidig vår 2024.