Förslaget på förändringar i busslinjetrafiken kom i våras och nu har beslutet kommit från trafikförvaltningen i Region Stockholm.

Busslinjerna 176 och 177 får fler turer under hela dagen. Men det sker, som aviserats redan i somras, på bekostnad av busslinjerna längre ut i kommunen.

Paketlösningen "har delvis justerats utifrån Ekerö kommuns remissvar", skriver SL i beslutet.

En blå buss i kvarten

Trafiken på de blå stomlinjebussarna ökar från 20-minuterstrafik till 15-minuterstrafik vardagar mellan runt 06 och 19. Därefter går trafiktätheten stegvis ned till 30-minuterstrafik.

"Med detta kan en jämnare trafik erbjudas längs den trafikmässigt tungt belastade Ekerövägen och sträckan Tappström – Brommaplan under hela trafikdygnet", skriver SL i sitt beslut.

Paketlösningen påverkar många busslinjer i kommunen.

Adelsöbussen stannar vid Sjöängen

På Adelsö kommer linje 312 numera bara gå till Sjöängen där den vänder och åker tillbaka med samma färja. Alla turer ska ha passning mot linje 311 till Brommaplan.

312 kommer gå en gång i timmen mellan klockan 05 och 23, vardag och helg, och 311 kommer få 30-minuterstrafik under rusning och 60-minuterstrafik under mellantrafik.

Buss 312 kommer bara gå till Sjöängen där den vänder och åker tillbaka med samma färja.

Buss 312 kommer bara gå till Sjöängen där den vänder och åker tillbaka med samma färja.

Jannie Flodman

Flera busslinjer blir nu mer direkta.

På Ekerö kommer buss 309 få 60-minuterstrafik och inte längre åka ner till Skytteholm, Ekerö sommarstad och Sandudden under högtrafik på vardagar.

Ekerö sommarstad och Sandudden kommer istället få en ny liunje, buss 308, som ska ha 20-minuterstrafik där varannan tur går från Alléplan respektive Sandudden.

Snabbare resa till Jungfrusund

Det ska också gå fortare att åka mellan Jungfrusund och centrum genom att 303 inte längre kommer köra runt Gällstaö under högtrafik.

Hållplatsen Parksidan på ön får i stället en ny linje, buss 304, som ska gå en gång i halvtimmen. Tillsammans ger de två linjerna busstrafik varje kvart mellan Brygga industri och Brommaplan.

Turtätheten för buss 305 mellan Brommaplan och Älvnäs klipps ner till 30-minuterstrafik under morgon- och eftermiddagsrusningen.

Färingsöbussar klipps ner

På linje 316 mellan Brommaplan och Svartsjö klipps bussen ner till 30-minuterstrafik från Solbacka och 60-minuterstrafik från Färjestadsvägen.

På linje 318 mellan Brommaplan och Ilända, en linje som redan successivt klippts ner under de senaste åren, kommer trafiken kortas ytterligare.

Nu kommer den mellan klockan 06 och 10, samt mellan 14 och 20 inte gå norr om Kungsbergasvängen.

Linje 318 kommer inte gå norr om Kungsbergasvängen under högtrafik.

Linje 318 kommer inte gå norr om Kungsbergasvängen under högtrafik.

Lisa Halldén

I stället kommer den under dessa tider gå från Färentuna kyrka upp till Kungsberga konsum och sedan ner på Kungsbergavägen till Färentuna skola.

Buss 317 ska fånga upp resenärerna som ska norrut mot Ilända och Björkvik.

I november kommer regionens trafikförvaltning presentera en sammanställning av de synpunkter som kommit fram i kommunernas remissvar och hur förvaltningens svarat på dessa.

Den nya tidtabellen träder i kraft i december.