Ända sedan tidigt i höstas har SL försökt förbereda stockholmarna på det blå Accesskortets förestående död. Och nu är det dags, fredag den 31 mars släcks det gamla systemet ner för gott.
Med en knapp vecka kvar hade Gunlög Malmberg, 85, i Gamla Östberga trott att hon skulle hinna åka upp de fem resor som hon hade kvar på sitt kort.
– Men sen blev jag sjuk med hög feber och insåg att jag inte skulle hinna göra av med de här resorna. Jag hade ingen aning om ifall jag skulle få tillbaka pengarna eller inte, säger hon till Mitt i.
"Början på juni"
Men SL ger lugnande besked. Om man inte hinner resa upp reskassan kan man få tillbaka det saldo som finns kvar, antingen via sl.se eller genom besök i något av SL:s kundcenter.
Men det gäller att göra det innan månadsskiftet, för därefter kan det dröja ända till "framåt sommaren" innan systemet medger återbetalning.
Anledningen är att det kommer att ta ett antal veckor att tanka ut och kvalitetssäkra all data ur Accessystemet, och därefter lägga in det i ett nytt verktyg för att hantera utbetalningar, berättar Claes Keisu, kommunikatör på Trafikförvaltningen
– Därför kan vi tyvärr inte idag svara på hur lång tid det kommer att ta, men bedömer att ”framåt sommaren” betyder början av juni, säger han.
Fick hjälp av kompis
För Gunlög Malmberg löste det sig ändå.
– Jag fick hjälp av en boulekompis som kunde ta med sig mitt kort till SL:s kundcenter, där mina fem resor fördes över till ett nytt, grönt kort. Och jag passade på att tanka i ytterligare fem resor. Men att man måste betala 20 kronor för det nya kortet tycker jag är lite dumt, säger hon.