En ovanligt stor etta på drygt 70 kvadrat låg ute till försäljning i höstas.
Lägenheten beskrevs ha tre rum och kök.
Men de extra utrymmena var sovalkover och Solnamäklaren anmäldes till Fastighetsmäkarinspektionens (FMI) disciplinnämnd för vilseledande marknadsföring.
Nämnden har nu gett honom en erinran, en mindre allvarlig anmärkning, eftersom inte utrymmen utan fönster kan räknas som rum.
Själv har mäklaren framhållit att han tydliggjorde rumsantalet på flera ställen i annonsen och varit transparent på visningarna.
Tio varningar
Det visar sig att mäklaren läxats upp tidigare, då i form av en varning sedan han felaktigt fakturerat en säljare.
Mitt i har tagit del av samtliga beslut som FMI:s disciplinnämnd tagit gällande mäklare i Solna under 2023 och 2024, totalt tio stycken.
I dessa har mäklare fått anmärkningar för saker som på olika sett ansetts bryta mot god mäklarsed.
En varnades sedan han lade ut mäklarreklam i en brevlåda märkt "Ingen reklam tack!". En annan tog inte in samtycke från säljarens sambo om att bostaden skulle ut på marknaden. En tredje informerade för dåligt om en bostadsrättsförenings skuld.
Ett disciplinbeslut börjar ofta med en anmälan från en privatperson.
– Ofta är det en säljare eller köpare som varit involverad i en bostadsaffär. Det kan också vara myndigheter eller mäklare som anmäler, eller anonyma anmälare, säger Jacob Bucht, kommunikatör på FMI.
Pandemieffekt
I fjol gjordes 377 anmälningar mot mäklare i Stockholms län. Det kan sättas i samband med 37 200 bostadsförsäljningar under samma period.
I statistiken syns en pandemieffekt.
– 2020 och 2021 var en superhet marknad med stigande priser och mycket försäljningar. Man kan ganska säkert säga att antalet anmälningar följer konjunkturen, färre spekulanter ger färre anmälningar, säger Jacob Bucht.
Jacob Bucht på Fastighetsmäklarinspektionen, FMI.
FMI
Vanligaste klagomålet är kopplat till marknadsföring, som lockpriser.
Men relativt få mäklare varnas för lockpriser.
Det kan förklara att antalet disciplinbeslut inte var så många fler under pandemin, jämfört med åren efter.
– Lockpriser är en knäckfråga för konsumenterna och något många stör sig på. Många anmälningar under pandemin rörde just det. Samtidigt är det väldigt svårt att föra i bevis och slå fast att det handlat om lockpris. Det måste finnas en grund, en anmälan betyder ju inte att mäklaren gjort fel.
Vad händer när en mäklare prickas?
– En varning ska ses som en tillsägelse. Upprepade varningar inom samma område kan leda till återkallelse, då får man inte arbeta som mäklare.
Hur påverkar varningarna förtroendet för mäklare, tror du?
– På det stora hela har vi en mäklarkår som är väldigt skötsam. Vi ska se och markera mot det som inte funkar, men också jobba ihop med branschen för att se till så att den har ett gott anseende. Det skulle jag säga att den har.