30-dagarsbiljetten kommer nu att kosta 1 020 kronor mot dagens 970 kronor för den som är vuxen och betalar fullpris.
Enkelbiljetten höjs med 3 kronor till 42 kronor.
Även Arlandaresorna med pendel blir dyrare, då även passagebiljetten till terminalen höjs.
Prishöjningarna har motiverats med färre resande under och efter pandemin, vilket har minskat SL:s intäkter.
Spara pengar
Men den som är lite om sig och kring sig kan spara pengar: 50 kronor på 30-dagarsbiljetten och 520 kronor på en årsbiljett, genom att köpa innan den 3 januari.
Biljetten måste dock aktiveras inom 60 dagar. Efter det annulleras den och pengarna betalas tillbaka.
Barn åker gratis
Några prislättnader införs dock: Den som är över 18 år kan ta med sig upp till sex barn gratis på sin biljett. Tidigare gällde det barn under sju år, och bara på helgerna. Från den 22 januari gäller det alla dagar i veckan och för barn upp till 11 år.
Studenter med studentlegitimation, ungdomar under 20 år och pensionärer reser med samma rabatt som tidigare.
SL-kortet blir dyrare nästa år
Skatten höjs och SL-kortet ska kosta över tusenlappen. Det meddelar regionstyret när de presenterar nästa års budget.
– Denna budget handlar om att skydda sjukvården, säger finansregionrådet Aida Hadžialić (S).
I förslaget till budget föreslås en höjning av priset på SL:s månadskort med 50 kronor år 2024 och ytterligare 40 kronor 2025. Priset för en enkelbiljett ska höjas med tre kronor, men det blir ingen höjning för reducerade biljetter och dessutom höjs åldersgränsen för barn som får åka kostnadsfritt med vuxen till 11 år.
– Vi måste skydda de grupper som påverkas hårdast av en tuffare ekonomi. Därför har vi särskilt prioriterat att frysa biljettpriset för unga, studenter och pensionärer i årets budget, säger trafikregionråd Anton Fendert (MP).
Höjer skatten
Budgeten läggs i en tid av kris, skriver styret i ett pressmeddelande. Inflationen slår hårt mot regionens verksamhet och en skattehöjning på 30 öre, till 12,38 kronor för varje intjänad hundralapp, är därför nödvändig, anser man.
– En skattehöjning med 30 öre är i det här läget alternativet till kaos, säger regionrådet Gustav Hemming (C).
Även patientavgifter inom öppenvården, på närakuter och för slutenvård höjs. Utöver det budgeterar regionen för ett underskott för att täcka tillfälligt höjda pensionskostnader.
”Handlar om att skydda sjukvården”
Alla höjningar motiveras av det tuffa läget i svensk sjukvård och att styret anser att regeringen är oförmögen att tillföra de resurser som krävs.
– Denna budget handlar om att skydda sjukvården i Region Stockholm från dramatiska besparingar. Det är ingen budget med satsningar eller ambitionshöjningar, men det är en budget för att kunna se vårdpersonalen i ögonen framöver, säger finansregionråd Aida Hadžialić (S).
Viktiga punkter
Skatten höjs med 30 öre till 12,38 kronor per intjänad hundralapp.
Patientavgiften för besök på närakuter höjs från 250 kronor till 375 kronor. Som jämförelse är avgiften på sjukhusens akutmottagningar 400 kronor.
Enhetstaxan inom öppenvården höjs från 250 kronor till 275 kronor.
Avgiften per dygn inom slutenvården höjs från 120 kronor till 130 kronor.
SL:s 30-dagarsbiljett höjs med 50 kronor 2024 och ytterligare 40 kronor 2025. Enkelbiljetten höjs med 3 kronor.
Waxholmsbolagets 30-dagars biljett höjs med 50 kronor 2024, men reducerade priser blir frysta.
Ö-kortet för vuxna höjs med 30 kronor 2024. Priset för Ö-kortet för barn fryses.
Regionstyret presenterar budget.
Tom M Kronestedt
Dubbelhöjning på SL-kortet – ska kosta över 1 000 kronor
Efter bussnedläggningarna – ny sparchock väntar SL
De nedskärningar av busstrafiken som SL nu gör är små jämfört med vad som väntar: Minst 1,2 miljarder ytterligare kan behöva bantas bort till 2025 – tre gånger så mycket som i nuvarande sparpaket.
Den 10 december drogs 16 busslinjer in runt om i Stockholms län och ett 40-tal linjer fick utglesade turer.
Samtidigt föreslår SL att busstrafiken i innerstan ska kapas med en femtedel från och med midsommar 2024. Ett antal sträckor läggs ner och blåbussarna ska gå mer sällan.
Effekten av de båda sparpaketen uppskattas till cirka 400 miljoner kronor.
Bara en föraning
Men det är bara en föraning om vad som väntar, enligt den treårsplan för SL som regionens trafiknämnd ska ta beslut om 19 december.
Inför 2025 ska SL:s budget minska med ytterligare cirka 1,2 miljarder, alltså tre gånger så mycket som sparats mellan 2023 och 2024. Det är nästan10 procent av den upphandlade trafiken som isåfall ska bort.
1,2 miljarder motsvarar mer än halva pendeltågstrafiken för ett helt år. Om man lade ner hela Tvärbanan, Roslagsbanan, Lidingöbanan och Spårväg City skulle det ändå inte räcka.
Trafikregionrådet Anton Fendert (MP) vill inte svara på hur sparbetinget ska lösas. Det är inte ens säkert att besparingarna blir så stora som anges i planen, enligt MP-kansliet.
"Bevittar ett haveri"
"Vilka de faktiska förutsättningar kommer att vara inför 2025 vet vi inte än. Det är alldeles för tidigt för att kommentera hur detta ska hanteras och vilka förändringar som, om de behöver göras, kommer att bli aktuella", meddelar en pressekreterare.
Den politiska oppositionen sparar dock inte på krutet.
Kristoffer Tamsons (M).
Mikael Andersson
– Det vi bevittnar är ett haveri. Vi får en ond spiral av minskat resande, underskott, höjda priser och nedskärningar som kommer ta år att hantera för ett nytt ledarskap, säger oppositionsregionrådet Kristoffer Tamsons (M).
De borgerliga oppositionspartierna presenterar alternativa budgetar för 2024 där innerstadsbussarna räddas kvar. Det gör de bland annat genom att höja SL-taxan mer än de styrande partierna.
Amelie Tarschys Ingre (L)
Eira Desax
– Vi prioriterar att folk ska få vardagen att gå ihop och att bussarna ska rulla, säger oppositionsregionrådet Amelie Tarschys Ingre (L)
Om man lade ner hela Tvärbanan, Roslagsbanan, Lidingöbanan och Spårväg City skulle det ändå inte räcka.
Så mycket kostade de olika delarna av SL-trafiken 2023 (Miljoner kr)
Buss: 7 223
Tunnelbana: 3 206
Pendeltåg: 2 222
Lokalbana: 1 075
Totalt: 13 725
Källa: Trafikförvaltningen
Nedläggningen av några busslinjer är bara början.
Tom M Kronestedt