De reversibla körfälten som kommer byggas på Nockebybron kommer kosta runt 10 miljoner kronor.

Budgeten för hela åtgärden ligger på runt 50 miljoner, men det innefattar också flytt av gång- och cykelbana till södra sidan av bron och anslutning till Gubbkärrsvägen. Dessa delar ingår i den framtida breddningen av Nockebybron och finns med i den tidigare planeringen.

De reversibla körfälten innebär att brons tredje körfält kommer ha trafik i riktning mot stan på morgonen och mot Ekerö på eftermiddagarna.

Bommar

Trafikregleringen kommer göras med skyltar och så kommer bommar sättas upp för att tillfälligt stoppa trafiken vid de tidpunkter det reversibla körfältet ändrar riktning.

De reversibla körfälten kommer införas när sträckan mellan Tappström och Kärsön är klar, men kan tas i bruk innan Drottningholmsbron är klar under 2026.

"Men det får sin fulla effekt först när även bron är breddad och klar", skriver projektledare Daniel Burström i ett mejl till Mitt i Mälarö.