På måndagen var det dags. Premiär för påstigning i alla dörrar på stombusslinjerna (1, 2, 3, 4 och 6) samtidigt som färre avgångar för många linjer börjar gälla.

Lars Sturesson, servicevärd för Keolis, är på plats vid ett Odenplan i morgonsol för att informera och svara på frågor.

– Det har gått smidigt hittills, jag tror att folk har koll på vad som gäller, säger han.

Han varvar arbetet som servicevärd med att köra buss, och tycker att påstigning vid flera dörrar är bra då det gör att bussarna kommer i väg snabbare. Dock säger han att det finns en oro bland förarna över att de ska få mindre kontroll över vilka som kliver på.

– Tidigare har vi kunnat säga nej till stökiga personer, nu kommer det att bli svårare.

Han får medhåll av bussföraren och huvudskyddsombudet Esmail Zadeh Darrehshourian.

– Det stämmer att vi kan få mindre kontroll på resenärerna. Vi har gjort en risk- och konsekvensanalys, men vi får se var det landar när vi kört så här ett tag, säger han.

Andra farhågor förarna har är det förändrade linjenätet – glesare turer på vissa linjer vilket kan leda till fler resenärer på bussarna.

De vill även att man håller koll på hur temperaturen i bussen påverkas av att dörrarna öppnas i större omfattning.

– När det är vinter kan värmen försvinna ut när när alla dörrarna öppnas. Och tvärtom på sommaren.

Pekka Pääkkö

Det har även talats om att de med barnvagn bör betala för sig när det nu även går att blippa där bak, enligt SL är det dock i dag inte aktuellt. Glädjande, tycker resenären Lisa Jawara, 30, som precis ska kliva på bussen med sin bebis.

– Jag kan tänka mig att det blir en del sura miner över att vi fortfarande får åka gratis, men då får det vara så, säger hon.

Resenären Maria Lindkvist har stenkoll på de nya reglerna. Hon tycker att systemet är ett bra sätt att minska trängseln – men tycker att alla ska betala. 

– Om man nu kan validera sin biljett i bakdörrarna förstår jag inte varför de med barnvagn eller rollator inte ska betala. 

Enligt SL har resenärer visat stor uppskattning för det nya systemet, som minskar både hållplatstiden och trängseln. Enligt en utvärdering som gjordes på linje fyra – där systemet har testats under ett år – har tiden som bussen står vid hållplatsen minskat med nästan sex minuter per tur från start till ändhållplats i högtrafik. 

– Jag hälsar ofta på min dotter i Göteborg, där kan man kliva på spårvagnarna från alla dörrar och det är hur smidigt som helst, säger Christina Irarrazabal.

– Jag hälsar ofta på min dotter i Göteborg, där kan man kliva på spårvagnarna från alla dörrar och det är hur smidigt som helst, säger Christina Irarrazabal.

Pekka Pääkkö

– Vi intervjuade resenärer ombord på bussen och vid hållplatserna, och alla som deltog svarade att de tyckte att det var bra. Främst gillade de att tiden som bussen stod stilla vid hållplatsen blev kortare. Det var också positivt att det blev mindre trängsel när alla kunde kliva av och på vid samtliga dörrpar. Köerna vid av- och påstigningen blev också kortare, skriver Natalie Nordenswan, presskommunikatör på SL, i ett mail till Mitt i.

Kistabon Christina Irarrazabal kan bara instämma.

– Det här är ett superbra system, det blir så lång kö till framdörren annars. Nu tror jag att det blir kortare köer och en jämnare fördelning av folk i bussen.