Videoklippet är tre minuter långt, en plågsam skildring av en misslyckad fickparkering. "Åk med oss istället" lyder texten som till slut dyker upp under SL:s logga.

Andra klipp, som de senaste veckorna har dykt upp på annonsskärmar och sociala medier, handlar om det trista i att få p-bot och påminner om den höga trängselskatten. Målet är att skapa igenkänning hos stadens bilister.

"Med humor och glimten i ögat" vill SL visa på fördelarna med att resa kollektivt och därmed "stärka känslan av att man är smart som SL-resenär", som förvaltningen kallar det.

Fungerar det? Ja, intygar Suss Forssman Thullberg, kommunikations- och försäljningschef på SL. Åtminstone gillar stockholmarna kampanjen.

Hål i huvudet

– Vi kan inte se hur många bilister som köpt SL-kort. Men våra mätningar visar att stockholmarna har uppmärksammat budskapet och tycker det är roligt. Kampanjen fick det högsta värde av alla vi mätt, säger hon.

Klippen kördes ut första gången vintern 2022/2023 i ett försök att få fart på SL-resandet efter pandemin.

– Men sen slutade pendeltågen att gå. Och då fick vi pausa. Det hade varit hål i huvudet att fortsätta med kampanjen i det läget, säger Suss Forssman Thullberg.

Men nu har dammet lagt sig och det är läge för ett nytt försök, bedömer SL.

Vågad humor

– Vi gör hela tiden mätningar: hur arga är stockholmarna på oss? Sådan här kommunikation förutsätter att vi har en stabil trafikleverans. Det är bara då vi vågar vara lite humoristiska, säger hon.

Men bussnedskärningarna då – gör inte det folk arga?

– Vi har inte sett några negativa reaktioner på kampanjen nu i höst. Och det är smart att åka med SL, både för dig själv och för miljön, helt oavsett. För pengarna du lägger på trängselskatt kan du köpa två SL-biljetter. Det gäller även om bussen du åker med har fått ändrade avgångar, säger Suss Forssman Thullberg.