För de flesta av SL:s trafikslag ligger kundnöjdheten i stort sett oförändrad i septembermätningen, som SL publicerar i nästa vecka.

Men för busstrafiken i länet syns en tydlig dipp nedåt.

Och det förklaras framförallt av ett kraftigt ökat missnöje med innerstadsbussarna, där var sjätte avgång drogs in den 19 augusti – den största nedskärning som SL genomfört på decennier.

Innerstaden och Lidingö  redovisas under gemensam rubrik, eftersom de ligger inom samma avtalsområde. Men det är i innerstaden som de stora besparingarna har gjorts.

Innerstaden och Lidingö redovisas under gemensam rubrik, eftersom de ligger inom samma avtalsområde. Men det är i innerstaden som de stora besparingarna har gjorts.

Region stockholm

Siffrorna visar hur stockholmarna har reagerat. Andelen resenärer som är missnöjda med turtätheten har fördubblats mellan augusti och september – från14 till 27 procent.

Andelen som är missnöjda med tidhållningen har ökat från 20 till 31 procent, medan andelen som är missnöjda med trängsel har ökat från 29 till 41 procent.

Behöver mer data

Totalt sett har andelen som svarar att de är nöjda med busstrafiken i innerstan gått ner från 86 till 77 procent.

– Det är klart att man kan koppla det till trafikförändringarna vi gjorde i augusti. Det verkar rimligt att tro att trafikförändringarna har tagits emot negativt av resenärerna, säger Claes Keisu, pressansvarig på SL.

Som Mitt i tidigare har berättat är SL beredda att öka på turtätheten igen om det visar sig att trängseln blir för stor. Men någon sådan färdig slutsats finns ännu inte.

– Vi behöver mer data och kommer att följa det här under en längre tid. Det kan dröja innan de nya resandemönstren sätter sig, genom att folk exempelvis börjar hitta alternativa resvägar, säger Claes Keisu.

Målet för regionen är att minst 79 procent av resenärerna ska vara nöjda med kollektivtrafiken överlag. I september låg den siffran på just 79 procent, och ackumulerat för året hittills är siffran 80 procent.

Den gula linjen visar hur nöjda resenärerna har varit med pendeltågstrafiken. Det stora tappet våren 2023 kom när tågvärdarna började avvecklas.

Den gula linjen visar hur nöjda resenärerna har varit med pendeltågstrafiken. Det stora tappet våren 2023 kom när tågvärdarna började avvecklas.

Region Stockholm

Beskedet: Då kan neddragna busslinjer trappas upp igen

SL kan komma att backa från vissa av bussneddragningarna i innerstan om det visar sig att trängseln har blivit för stor. "Såklart är vi beredda att trappa upp trafiken om så behövs", säger trafikregionrådet Anton Fendert (MP).

Nästa års förändringar inom SL-trafiken är nu klara, men för innerstadsbussarna där 688 avgångar försvann i augusti ger trafikplanerarna inget klart besked.

"Trafikförvaltningen följer upp de nyligen genomförda trafikförändringarna i innerstaden och analyserar resandet i syfte att identifiera vilka eventuella anpassningar som kan behövas", skriver tjänstemännen nu.

Vad betyder det?

– Vi vill hålla koll på hur resenärstrycket påverkats av neddragningarna. Om det blir ökad trängsel får vi se över om vi ska lägga tillbaka avgångar igen eller göra andra åtgärder under 2025, säger Claes Keisu, pressansvarig på trafikförvaltningen.

Först om någon månad börjar man kunna se hur förändringarna från augusti har påverkat resvanorna, framhåller han.

Hård kritik

– Vi samlar kontinuerligt in data om antalet påstigande men vi behöver ett tillräckligt stort dataunderlag innan vi kan göra analyser, säger Claes Keisu.

I förra veckans regionfullmäktige fick trafikregionrådet Anton Fendert (MP) hård kritik för de genomförda besparingarna – bland annat när det gäller den indragna 57:an till Frösundavik och busstrafiken till norra Djurgårdsstaden.

"Måste göra något"

Fendert svarade att han som politiker inte kan ta beslut om enskilda linjer men tillade:

– Det är viktigt att vi noga bevakar kollektivtrafikandelen i Frösunda. Minskar den, ja då måste vi göra något annorlunda. För vi vill ju att den andelen ska öka.

Anton Fendert (MP) är beredd att ompröva.

Anton Fendert (MP) är beredd att ompröva.

Petter Beckman

När Moderaterna refererade till Stockholms Handelskammare, som pekat på att distansarbetet börjar minska och att trycket på kollektivtrafiken därmed kan komma att öka, svarade Anton Fendert:

– Vi har samma siffror som Handelskammaren. Såklart är vi beredda att trappa upp trafiken om så behövs.

Minskar andelen kollektivtrafikresenärer måste vi göra något.

Bussneddragningarna i innerstan

Den 19 augusti drog SL ner turtätheten på alla stomlinjebussarna och drog samtidigt om flera av linjesträckningarna, bland annat för 65:an och 57:an.

Totalt minskade antalet avgångar i innerstan med 16 procent. Skälet till besparingarna är att bussresandet i innerstan har minskat med 30 procent sedan 2019.

57:an ska dock komma tillbaka till de nedlagda stationerna i Sofia så snart pågående gatuarbeten är klara, meddelade SL i augusti. Inga löften har getts angående 57:an till Frösundavik.

Källa: Mitt i

Buss 57 gick sin sista tur till Frösundavik i augusti.

Buss 57 gick sin sista tur till Frösundavik i augusti.

Malin Lövkvist

Öppningen: SL kan backa om innerstadsbussarna

Då är politikerna beredda att tänka om ✔ Bussavgångar kan komma tillbaka ✔ Fendert (MP): "Andelen som åker kollektivt ska ju öka"

Pendlandet minskar: "För dyrt att åka till jobbet"

De senaste årens inflationschock har fått hälften av invånarna i Stockholmsregionen att ändra sina resvanor, visar en färsk rapport. Många sparar pengar genom att stanna hemma – eller cykla.

– Siffrorna talar sitt tydliga språk. De senaste årens prisökningarna har fått en stor effekt på stockholmarnas dagliga resvanor. Och den största förändringen har skett bland grupper som har mindre ekonomiska marginaler, säger Lasse Brand, mobilitetsexpert på konsultfirman WSP och författare till rapporten. 

Lasse Brand, mobilitetsexpert på WSP

Lasse Brand, mobilitetsexpert på WSP

Hardy Welsch

Rapporten visar att länsinvånarna cyklar, promenerar och distansarbetar mer för att spara pengar. Bilen är den stora förloraren. 49 procent av de pendlare som ändrat färdmedel har bytt bilen mot något annat. 28 procent har bytt bort från kollektivtrafiken. 13 procent har bytt till cykel.

– Cykeln har blivit alltmer populär på senare år, av hälsoskäl, tidsskäl och klimatskäl. Nu ser vi också att cykeln är vinnare när folk vill spara pengar, säger Lasse Brand.

Totalt har 52 procent av stockholmarna ändrat sina pendlingsvanor till följd av prisökningarna. 35 procent har helt eller delvis bytt färdmedel medan 17 procent reser mer sällan till arbete eller studier.

För privata resor är förändringen ännu större, där 55 procent antingen har ändrat färdmedel eller reser mer sällan.

Populär sparstrategi

De grupper som förändrat sina resvanor mest är föräldrar med barn under 18 år, låginkomsttagare och unga vuxna. 

Många sparar pengar genom att inte åka till jobbet. En stor grupp, 40 procent, svarar också att de skulle vilja jobba ännu mer på distans.

– Det blir intressant att följa om dessa nya vanor kommer att bestå när inflationen nu sjunker, räntorna sänks och köpkraften återvänder, säger Lasse Brand.

Missnöjda mobilanvändare

Mer än var tredje stockholmare använder sociala medier för att fördriva tid i kollektivtrafiken, vilket är väsentligt fler än i Göteborg och Malmö.

Missnöjet med pendlandet är större i Stockholm än i de andra städerna. Mest missnöjda är de som åker kollektivt.

Köer, trafikstopp förseningar och trängsel är det som skapar mest irritation. Efter det kommer "otrevliga medresenärer".

Undersökningen är gjord av CINT på uppdrag av WSP. Svaren samlades in under maj och juni i 2024. Totalt deltog ca 2900 personer, varav 1300 i Stockholmsregionen.

Källa: WSP

Först pandemi, sen inflationschock. Cykeln har blivit vinnare på de tuffa tiderna.

Först pandemi, sen inflationschock. Cykeln har blivit vinnare på de tuffa tiderna.

Anna Z Ek

Inflationen har fått stockholmarna att byta färdmedel

För dyrt att åka till jobbet ✔ Största förlorarna ✔ Cyklar i stället