"En eloge till snöröjningen! De kom redan 08:20 och plogade tunen", skrev en Lidingöbo i en lokal grupp på Facebook, efter det första snöfallet i slutet av förra veckan.

"I Torsvik var det full fart redan vid 5:30 ", skrev en annan.

När snön kom var det hejarop från flera Lidingöbor. Drygt 180 personer har gett tummar upp eller lagt in positiva kommentarer. Några hade dock undrat vad det var frågan om när det några dagar innan till synes utan anledning började sopsaltas på gatorna.

Enligt Adriana Buzea, chef på tekniska förvaltningen, är det dock inte nytt att staden kommer igång med salt och sand innan snön har kommit.

– Det är inte enbart när det har snöat som man halkbekämpar, utan det räcker med fukt på kalla vägbanor för att det ska bli halt. Då är är bra att det ligger ett grundlager, säger hon.

Dygnet runt

Sedan fortsätter kampen mot halkan i samband med plogning. Hädanefter följer man vädret noga och anpassar insatserna efter den snö som kommer. Nytt för i år är att staden också sopsaltar gång- och cykelbanorna på Lilla Lidingöbron.

– Det är önskemål från allmänheten då många cyklister passerar där.

Vintersäsongen 2022/2023 kom 1823 klagomål och synpunkter om halka och snö in till till Lidingö stad. Förra säsongen landade de på 1118. Där ingår klagomål frågor, information, förslag på förbättringar – och ibland även beröm.

Stadens entreprenör Svevia har jour dygnet runt från den 15 oktober till och med 30 april.

– Inför vintern har bland annat så kallade 30-bågar tagits fram för att förbättra framkomligheten. Plogpinnar är utsatta för att minska risken för att refuger ska skadas av plogen. Sandfickor och sandningslådor fylls på, och vegetation har ansats för att plogbilar ska kunna komma fram.

Fortare

Staden gick ut med information i sociala medier och berättade att snö och kyla var på ingång och var man kan läsa mer om hur tekniska förvaltningen arbetar med saken.

Vad klagar folk på?

– Man vill gärna att det ska gå fortare än de 12 timmar som vi har i avtalet.

Är det några områden man fått särskilt många klagomål på?

– Nej. Snarare olika typer av vägar då till exempel bussgatorna har större prioritet än lokalgatorna.

Vid allvarliga händelser som är kopplade till snöröjning kan man vända sig till staden via webben eller genom stadens jourtelefon.