Först 2027 ska tunnelbanetågen börja rulla till Barkarbystaden och den nya knutpunkten vid Barkarby station. Frågan är om det tar stopp där.

SL utreder nämligen om Barkarby ska kopplas samman med Hjulstalinjen. I ett sådant scenario blir alltså Barkarby slutstation för blå linjes bägge västergående grenar. Eller bara mittpunkten i en slinga där tågen fortsätter runt, i stället för att vända.

En sammankoppling av tunnelbana mellan Barkarby och Hjulsta skulle avlasta Akallagrenen och pendeltågen.

En sammankoppling av tunnelbana mellan Barkarby och Hjulsta skulle avlasta Akallagrenen och pendeltågen.

Region Stockholm

Som exempel beräknas restiden mellan Barkarby och Sundbyberg bli 10 minuter.

– Vi vet ju att tvärresandet behöver bli bättre om vi ska få fler att resa med kollektivtrafiken. Utifrån det perspektivet är det och många andra förslag här positiva, säger trafikregionråd Anton Fendert (MP).

Närmre till knutpunkten

Barkarby-Hjulsta är ett av totalt 20 förslag på spårutbyggnader i länet som presenteras i SL:s rapport Framtidens tunnelbane- och spårutbyggnad.

Den extra tunneln från Barkarby till Hjulsta skulle öka kapaciteten i kollektivtrafiken och därmed avlasta både pendeltåget och Akallagrenen av tunnelbanan.

Resenärer på Hjulstalinjen skulle också få närmre till Barkarby, som ska trafikeras av pendeltåg, tunnelbana och nya busslinjer som väntas söderifrån genom Förbifart Stockholm.