År av byggstök har gjort det lite svårt att greppa att nya Slussen faktiskt en dag kommer att stå klar. Men bakom planken faller pusselbitarna på plats och på nationaldagen nås en milstople i arbetet – Vattentorget mellan Södermalm och Gamla stan öppnar.

– Vad jag vet har ingen liknande plats funnits här förut. Alla är taggade, det ska bli så roligt, säger Eva Rosman, pressansvarig för Projekt Slussen.

Eva Rosman, pressansvarig på Projekt Slussen och byggledaren Stefan Stjernfeldt. Den här delen av Guldbron öppnar nu.

Eva Rosman, pressansvarig på Projekt Slussen och byggledaren Stefan Stjernfeldt. Den här delen av Guldbron öppnar nu.

Pekka Pääkkö

Stomatolskylten

Vattnet skvalpar i de tre kanalerna som korsar torget. Här ska det gå att cykla och gå mellan stadsdelarna, eller bara slå sig ner och njuta av vattnet och utsikten.

– En kritik har varit att vi bygger bort sikten mot Söder­malm, men sitter man här så ser man Stomatolskylten, Mariaberget och Sjömanshotellet.

På Vattentorget finns gott om bänkar för att slå sig ner och titta på vattnet.

På Vattentorget finns gott om bänkar för att slå sig ner och titta på vattnet.

Pekka Pääkkö

Jobbat från pråmar

Premiärdatumet den 6 juni­ sattes för länge sedan. Det har varit ett intensivt arbete att få allt klart lagom till den stora invigningen. Det har i stort sett gått i lås – kvar att göra här i sommar är lite dyk- och teknikarbeten.

– Större delen av arbetet har utförts från pråmar, det är lite speciellt, säger byggledaren Stefan Stjernfeldt.

Materialen går i svensk furu och i stenväg är det granit som gäller. Sittplatser finns det gott om. Dock inga offentliga toaletter.

– Det är ett bekymmer, men det ingår inte i projektets uppdrag att bygga, säger Eva Rosman.

Träkonstruktionerna på Mälarterrassen börjar ta form. Husen ska vara klara i höst och lämnas över till Atrium Ljungberg. Trappan öppnar nästa år och hela Mälarterrassen 2026.

Träkonstruktionerna på Mälarterrassen börjar ta form. Husen ska vara klara i höst och lämnas över till Atrium Ljungberg. Trappan öppnar nästa år och hela Mälarterrassen 2026.

Pekka Pääkkö

Ny väg för cyklister

Vad gäller pendling blir det skillnad för dem som cyklar längs Söder Mälarstrand och från Nacka. De slipper korsa Skeppsbron och leds över torget. Cykelbanorna av asfalt sticker ut från graniten och träet som täcker resten av torget.

– Det kommer att vara tydligt var cyklister och fotgängare ska vara, men det här är mer av en vistelseyta man cyklar igenom. Det blir bättre när gång- och cykelbron kommer, säger Eva Rosman.

Mälartorget ska binda samman Södermalm och Gamla stan. Så här ska det se ut när allt är färdigt.

Mälartorget ska binda samman Södermalm och Gamla stan. Så här ska det se ut när allt är färdigt.

DBOX/Foster + Partners

Vara färdig

Den omtvistade bron är fortfarande på planeringsstadiet, men förhoppningen är att pålning kan ta vid i höst.

Kommande år vaknar allt mer av Slussen till liv, med restauranger, livescen och uteserveringar. Nästa år ska Södermalmstorg och nya bussterminalen stå färdiga, året därpå ska Mälarterrassen öppna och Katarina­parken börja byggas.

Nya Slussen ska vara helt färdig 2027.

Nu öppnar även vad som kallas östra gången, som ska ta pendlare från den tillfälliga bussterminalen upp till tunnelbanan.

Nu öppnar även vad som kallas östra gången, som ska ta pendlare från den tillfälliga bussterminalen upp till tunnelbanan.

Pekka Pääkkö