Studenten Nehir Dibbk, 18, passerar förbi Stadsgårdsterminalen på väg från Kvarnholmen till Albano och Stockolms universitet. En orange lapp på fönstret signalerar: ”Vänthallen är stängd.”
– Jag visste inte ens att den fanns. Jag tycker verkligen att de måste få ordning på sina papper så att den kan öppna.
”När jag får vänta omkring 30 minuter på nästa buss blir det väldigt kallt”, säger Kvarnholmsbon Nehir Dibbk, 18, på väg till Stockholms universitet.
Johan Kristensen
Öppen i några timmar
Den 19 augusti öppnade Nacka- och Värmdöbussarnas tillfälliga bussterminal vid Slussen – 780 meter från tunnelbanan.
Då öppnade också den nya vänthall i Stadsgårdsterminalen med plats för 150 personer.
– Den var öppen i några timmar innan vi fick stänga den, säger Eva Rosman, Stockholms stads kommunikationsansvarige för projekt Slussen.
Orsaken är att bygglovet inte har godkänts och att brandsäkerheten inte kan garanteras.
– Vi behöver säkerställa att inte fler än 150 människor visats i lokalen samtidigt och visa hur vi kan utrymma lokalen om det skulle uppstå en brand. Vi håller på att skriver ihop det här ska skicka in till stadsbyggnadskontoret och hoppas sedan kunna få ett slutbesked så att vi kan öppna vänthallen. Det handlar om säkerhet och det är viktigt att vi följer regelverket.
Eva Rosman, pressansvarig för nya Slussen, hoppas att vänthallen snart kan öppna.
Victor Malmcrona
Varför har det tagit så lång tid?
– Jag är lite osäker på varför det har tagit så lång tid. Vi underskattade vilken process det var att få hallen godkänd. När vi väl insåg det satte det igång att jobba med frågan, säger Eva Rosman.
Flera aktörer är inblandade.
– Stockholms stad äger fastigheten, Sankt Erik markutveckling äger byggnaden och hyr ut Stadsgårdsterminalen till Kollektivet livet och deras verksamheter de hyr i sin tur ut vänthallen till projekt Slussen i Stockholms stad och vi lånar ut den till trafikförvaltningen i Region Stockholm som sköter drift och underhåll av lokalen. Jag hör hur det låter men det är ren formalia att den inte har öppnat, säger Eva Rosman.
När kan den öppna?
– Jag kan inte säga när den öppnar. Det hade varit jättefint om den hade varit öppen när den första snön kom. Vår prio är att den ska kunna öppna så snart som möjligt, säger Eva Rosman.
”Svårt att vänja sig”
Mia Kollarik Persson, 56, går förbi och blir uppgiven av den stängda vänthallen.
– Väldigt tråkigt. Det är svårt att vänja sig vid den här passagen som är väldigt knölig.
Hon bor i Gustavsberg och har jobbat i stan i 25 år. Hon blir matt när hon tänker på den 780 meter långa promenaden från busshållplatsen till Slussens tunnelbanestation. Den tillfälliga bussterminalen som öppnades i augusti ska användas i väntan på den nya bussterminalen i Katarinaberget som beräknas vara klar hösten 2025.
”Väldigt tråkigt”, säger Gustavsbergsbon Mia Kollarik Persson, 56, om den stängda vänthallen i Stadsgårdsterminalen.
Johan Kristensen
– Man blir nonchalant behandlad. Sedan hör man bakvägen, utan att ha fått det bekräftat, att den här utbyggnaden tar dubbelt så lång tid som planerad. Det känns ju inte bra. Jag vet att det måste göras och är svårt att planera men det påverkar oss. Men min 17-åring som pendlar mycket längre säger: ”Äsch, det där överlever du, det bara några minuter extra.” Så han har ett positivt tänkande.
Eva Rosman tror inte att den stängda terminalen är något större problem för resenärerna.
– Om det blir en snösmocka så att hela Stockholm lamslås kan man tänka sig att folk kommer vilja använda den. Och när man har 20 minuter till nästa buss. Men dagtid kommer ofta bussarna snabbare och då tror jag inte att det är ett bekymmer.
Mitt i har sökt stadsbyggnadskontoret och Sankt Erik markutveckling för kommentarer.