Beslutet tas delvis av säkerhetsskäl; i en kartläggning av SVT klassades järnvägsövergången nyligen som en av Sveriges farligaste.
– Vi har sett de senaste åren att vi har haft ett antal incidenter och olyckor, vilket är djupt beklagligt, säger trafikkommunalråd Martin Solberg (MP) till Mitt i.
De bilister som korsat järnvägen via Esplanaden måste nu tänka om. Martin Solberg (MP) tror inte att det gör trycket för högt på andra vägar. "Det är så pass få bilar", säger han.
Alexander Kuronen
En allvarlig olycka skedde i november. Då kolliderade ett fordon med bommarna, vilket orsakade ett flera timmar långt stopp i tågtrafiken. Enligt polisen skadades ingen fysiskt.
Tanken med de nya reglerna är också att öka framkomligheten för dem som cyklar och går.
– Det är lätt att snubbla på varandra, det uppstår lätt konflikter. När hela övergången blir för gående och cyklande får man mer plats att dela på, säger Solberg.
Bild från en olycka den 5 januari.
Mathilda Nilsson
Färre kör här
Enligt stadens beräkningar är det betydligt fler som väljer Landsvägen eller Löfströms allé för att ta sig över spåren: närmare 1 000 per timme, att jämföra med det 100-tal som kör på Esplanaden en timme i rusningstid.
Beslutet kan nog ändå uppröra dem som väljer Esplanaden av tidsskäl, säger Solberg.
– Men jag ser mycket hellre att du är lite sen hem, och kommer hem.
Bilisten och sundbybergaren Vendela Oskarsson är mer för än emot bilförbudet.
Hon beskriver trafiken i korsningen som "frustrerande".
– Det kan ju uppstå mycket olyckor där. Man kan ju fastna som bilist mellan bommarna också, det har jag varit rädd för.
Vendela Oskarsson ser både för- och nackdelar med de nya reglerna. "Jag tycker att det är mer åt bra-sidan", säger hon.
Alexander Kuronen
Samtidigt tror hon att det blir krångligare att ta sig över till andra sidan nu.
– Jag brukar alltid åka dit för att ta mig över snabbt. Nu måste jag tänka om.
Läs mer: Järnvägen ska grävas ner – då drar bommarna sin sista suck