Olyckan då en lastbil körde av Ekerövägen och in i en trädgård har fått många i Söderby på Munsö att reagera.
– Det var bara en tidsfråga innan något skulle hända. Direkt efter olyckan höll lastbilarna 50 men nu är vansinneshastigheterna tillbaka, säger Christer Westrin, som äger häcken.
Många barnfamiljer med totalt ett 20-tal skolbarn bor i Söderby. Men även om kompisar och träning finns på gång- eller cykelavstånd så drar sig många föräldrar för att släppa ut barnen själva på vägen.
– Vi har idrottsplatsen så nära och vi vill att barnen ska kunna vara här så mycket som möjligt. Men det är med magknip man släpper iväg dem, säger Marcus Selander.
Dottern Lovis har många gånger fått höra om hur försiktig hon måste vara vid vägen.
– Jag stannar och tittar åt båda hållen, säger hon.
– Och så är det viktigt att lyssna, för när en bil kommer runt kurvan så hinner du inte se den, påminner pappa Marcus.
Grannarna efterlyser bland annat fler skyltar och markeringar på vägen för att fler ska hålla farten nere.
Malin Lövkvist
Trafik till färjan
Det är 60-gräns men det är det inte många som håller, menar grannarna. Alla har historier om otäcka omkörningar och tillfällen då de tvingats ner i diket av bilar som dundrar förbi. När färjan från Adelsö kommer och går blir trafiken särskilt hisnande, menar de.
De efterfrågar övergångsställe och hastighetskameror, men också enkla och billigare lösningar som fler skyltar och markeringar på vägen. Men Trafikverket, som äger vägen, säger nej.
Inga åtgärder
"Vi har i dagsläget inga planerade åtgärder på sträckan", skriver Victor Engström, planerare på Trafikverket, i ett mejl till Mitt i Mälarö.
De alternativ som finns för att få bilister att sänka hastigheten på 60-vägar är få, menar han. Fartkameror är bäst, men när de ska planeras är olycksstatistik en viktig faktor i prioriteringen, och där ligger Munsö relativt lågt.
"Handlar det om nybyggnation kan man anpassa linjeföring och bredd men för befintliga vägar är alternativen alltså inte särskilt många", skriver Victor Engström.
I och med att det är Trafikverkets väg så är Ekerö kommuns möjligheter begränsade.
Det kommunen kan göra, utan att behöva vänta in Trafikverket, är att bygga en cykelväg. Det skulle betyda mycket, menar Munsöborna.
– Vi bor inte mer än 150 meter från fotbollsplanen men det känns ändå osäkert att cykla dit, säger Victor Primell.
Sambon Monica Olsson håller med.
– Det finns en lekpark nere vid skolan men dit kör vi bil. Även om man cyklar tillsammans med barnen så känns det för farligt.
Gul prio
När kommunstyrelsen den 27 maj klubbade igenom den nya gång- och cykelplanen så fanns Munsö med i åtgärdsprogrammet. Där har den gul prioritet – hög, men inte högst. Prioriteten går dock inte att direkt översätta till en tidplan.
– Vissa saker på röd prio gäller långa sträckor och tar tid, medan något med lägre prio kan ha en enkel och billig åtgärd och gå fort. Det på gula listan behöver inte vänta på att allt på rött är klart, säger Fredrik Zandrén (MP), ordförande i kommunens mobilitets- och folkhälsoutskott.
Under maj körde en lastbil av Ekerövägen och in i en häck. Bromsspåren finns kvar i vägrenen.
Malin Lövkvist
Men cykelvägen på Munsö kan dröja. Den ska nämligen byggas i samband med att detaljplanen spikas för bygget av Sjöängsby, de runt 25 bostäder som planeras nere vid färjeläget. Kravspecifikationen för planen klubbades igenom i februari förra året, men längre än så har arbetet ännu inte kommit.
– Vi bygger gång- och cykelvägen i samband med den detaljplan för på så vis kan vi få delar av den betald av exploateringen, säger Fredrik Zandrén.
När kan bygget vara igång?
– Det vågar jag inte säga. En detaljplan kan dra ut på tiden och beror även på exploatören. Men vi jobbar på för att det ska gå så fort som möjligt.
Vad kan du säga till de barn som i dag bor i Söderby och inte vågar cykla till kompisar och träning?
– Jag känner med dem jättemycket. Och jag kommer gärna ut och pratar med dem om trafiken på Ekerövägen. Vi styr inte över den, men vi kan från kommunens sida ligga på Trafikverket.