Intill parkeringsplatsen på Lavettvägen står en grå container och sex gröna sopkärl.

Gott om förvaringsutrymme, kan tyckas. Men enligt hyresgästen Daniela Bäckström blir de lätt överfulla.

– Det rinner liksom över. Det känns som ett hälsoproblem.

Hyresgästen Daniela Bäckström tycker att sophanteringen fungerar dåligt på Lavettvägen.

Hyresgästen Daniela Bäckström tycker att sophanteringen fungerar dåligt på Lavettvägen.

Alexander Kuronen

Sedan februari hänvisas hon hit med sina hushållssopor. Tidigare slängde hon dem genom en lucka i trapphuset.

Den vanan rubbades när sopsugen pajade.

"Sopsugen stängd" är Förvaltarens budskap till hyresgästerna.

"Sopsugen stängd" är Förvaltarens budskap till hyresgästerna.

Alexander Kuronen

Systemet ägs av Rissne samfällighet, där såväl hyresvärden Förvaltaren som flera bostadsrättsföreningar ingår. Enligt ordförande Effi Kalantzis har det uppstått hål som är så omfattande att rören inte går att laga utan behöver bytas ut.

Målet är att sopsugen ska vara i gång igen i mars nästa år, skriver hon till Mitt i:

"Planeringen har behövt ta tid för att vi vill ta ansvar för att göra en långsiktig investering, då vi parallellt med reparation av den nuvarande sopsugen planerar för att bygga en ny. Till exempel så flyttas rören som nu lagas så att de kan kopplas på den nya sopsugen."

Hundratals hushåll drabbade

Den trasiga delen av det nuvarande systemet berör nästan 600 hushåll. I ett av dem finns Anders Lindahl.

Han börjar bli less på att de ersättande kärlen ofta är överfulla. Flera gånger har han inte fått plats med sina egna påsar i dem.

– Då tar jag hem dem igen.

Anders Lindahl framför sopnedkastet. "Sopsugen stängd" står det på en lapp från Förvaltaren.

Anders Lindahl framför sopnedkastet. "Sopsugen stängd" står det på en lapp från Förvaltaren.

Alexander Kuronen

Enligt Effi Kalantzis jobbar samfälligheten med avfallsbolaget Savab i frågan.

"Vi ser tillsammans löpande över storlek på kärl och hämtningsfrekvens för att det ska fungera så bra som möjligt."

I somras var det ännu värre, säger Anders Lindahl. Då fanns inga sopkärl, utan bara en container.

Sopberget på marken blev därefter.

– Det var lite av en råttinvasion och ett gäng måsar och trutar som förstörde alla påsar.

"Vi arbetar så fort vi kan", har Förvaltaren skrivit på en lapp från i maj som sitter i trapphuset.

"Vi arbetar så fort vi kan", har Förvaltaren skrivit på en lapp från i maj som sitter i trapphuset.

Alexander Kuronen

Faktum är att en råtta pinnar förbi även medan Anders står och pratar med Mitt i.

Kaffesump bland kartongen

Ett annat orosmoment är att en del grannar inte verkar veta hur man sopsorterar, menar Daniela Bäckström. Enligt henne märks det både i de tillfälliga kärlen för hushållssopor och i sopsorteringen intill.

I kartonginsamlingen har folk slängt både bananskal och kaffesump, säger hon.

– Jag vet inte om de gör det med illvilja. Det kan vara så att de inte vet hur man sopsorterar.

Daniela Bäckström och Anders Lindahl framför sopsorteringen som enligt dem lämnar en del att önska.

Daniela Bäckström och Anders Lindahl framför sopsorteringen som enligt dem lämnar en del att önska.

Alexander Kuronen

Hon tror att tydligare information från hyresvärden Förvaltaren skulle hjälpa.

Effi Kalantzis skriver att det har gjorts försök i området att förtydliga vilket avfall som hör till vilket kärl.

"Men vi tar med oss att se över om det går att förtydliga och förbättra ytterligare."