2 898 meter. Så lång är sträckan mellan Alviksplan och Gjörwellsgatan som skulle få nymålade mittlinjer för att skilja cyklister och gående åt.
Tyvärr glömde företaget som målade strecket på uppdrag av staden något viktigt.
– Sträckan har inte märkts ut i förväg innan den målades, vilket man ska göra. Det ser lite lustigt ut förstås, sa Malinda Flodman, pressansvarig vid trafikkontoret, när linjerna var nymålade och ormlikt slingriga.
Otippad vändning
Skakigast var det på Tranebergsbron där entreprenören har tagit bort de slingrande linjerna.
Planen var att företaget nu skulle rita dit en ny rak linje och dessutom betala för missen.
Så nu har sneda linjerna skrapats bort och arbetet med att fixa nya linjer faller istället på Trafikverket.
Läsarbild
Men nu kommer en otippad vändning.
– När vi tittade på att ta bort den slingriga linjen insåg vi också att det inte är stadens cykelbana på bron utan Trafikverkets, skriver Malinda Flodman i ett mejl.
Snygga till
Staden har alltså missat att Tranebergsbrons gång- och cykelbana ligger på Trafikverkets bord. Därför är det upp till Trafikverket att måla dit en ny rak linje.
– Vi ska så klart inte vara inne och måla på Trafikverkets sträckor. Men Stockholms stad och Trafikverket samarbetar ofta eftersom vi har hand om många vägar och gång- och cykelbanor som ansluter till varandra.
– Vi var ivriga att snygga till stadens gång- och cykelbanor, men det blev fel. Nu blir det vi som får stå för kostnaden för att ta bort linjen.
Rakt och fint som det ska vara på Tranebergsbron.
Stefan Källstigen
Allt staden står kvar med nu är en nota på 70 000 kronor.
– Det är vad det kostar att ta bort den krokiga linjen.
Staden betalar däremot inte för målandet av linjen tidigare i somras eftersom den inte målades korrekt.
Borde inte ni vetat om Tranebergsbron var er eller Trafikverkets? Det är ju ingen liten bakgata direkt.
– Vi borde så klart ha haft koll på att det är Trafikverket som har hand om sträckan och inte beställt målning där. Men när vi gick igenom beställning av målning på många olika sträckor så råkade den komma med. Om linjen hade blivit rak hade den nog fått vara kvar och Trafikverket och stockholmarna hade fått den som en bonus.
Därför betalar staden
På en följdfråga om varför inte entreprenören får betala för att ta bort linjen också, svarar Joakim Nord, kommunikatör på trafikkontoret:
– Anledningen till att entreprenören inte står för kostnaden är för att det är trafikkontoret som lagt en felaktig arbetsorder till vår entreprenör. Bron är inte kommunens och vi ska inte vara där och måla. Därför är det vi, och inte entreprenören som står för kostnaden.
Mitt i har sökt Trafikverket.