Södra Skanstull var ett utvecklingsprojekt som skulle skaka liv i området under Skanstullsbron. Tanken var en levande stadsdel med hundratals bostäder, idrottsplatser, kontor och kulturliv.

Redan 2011 startade arbetet med att ta fram en plan, men 2018 körde allt fast.

Nedanför Skanstull skulle ett helt nytt kvarter växa fram, från Ringvägen till Årstaviken.

Nedanför Skanstull skulle ett helt nytt kvarter växa fram, från Ringvägen till Årstaviken.

White arkitekter

Tågspår i vägen

Genom området går gamla tågspår. Länsstyrelsen och Försvarsmakten hade invändningar – spåren kunde behöva användas och fick inte tas bort.

– Det var ett spännande projekt, med programarbete och samråd där många bra synpunkter kom in. Men ställt mot Försvarsmaktens intressen så sprack det, säger stadsbyggnadsborgarrådet Jan Valeskog (S), som jobbade med planerna 2014–2018.

De nya husen skulle ligga längs broarna över Hammarbyslussen.

De nya husen skulle ligga längs broarna över Hammarbyslussen.

White arkitekter

Fört dyrt att överdäcka

Staden har sett över alternativa lösningar, som överdäckning av spåren, men kommit fram till att det skulle bli för dyrt. Beskedet är nu därför att planerna inte blir av.

Kostnaden för utredningar och den arbetstid som lagts ner uppgår till 29 miljoner kronor.

Jan Valeskog (S), stadsbyggnadsborgarråd.

Jan Valeskog (S), stadsbyggnadsborgarråd.

Lieselotte van der Meijs

"Givetvis är det trist"

Jan Valeskog säger att det material och de idéer som togs fram ändå kan vara värdefulla vid mindre framtida utvecklingar av området.

– Men givetvis är det trist att vi inte kan fullfölja de större greppen, som bygger på att spåren tas bort, säger han.

Det är ändå en del pengar som gått åt – hade det inte gått att lösa i dialog med Försvarsmakten?

– Vi försökte det då och trodde att det gick att lösa, men i och med dagens säkerhetspolitiska läge har deras behov av spåren stärkts ytterligare.